Spring naar inhoud

mijnMCL nieuws

U kiest zelf: wel of geen post

Maandag 1 juli 2024

Vanaf 1 juli 2024 kunt u zelf aangeven of u wel of geen poliklinische afspraakbrieven wilt ontvangen via de post. Doe dit eenvoudig via mijnMCL bij de communicatievoorkeuren. Of geef het door aan de assistente. Let op: houd altijd uw meldingen uit mijnMCL goed in de gaten, zo mist u geen afspraak!

Hoe doet u dit op de computer? (NB: verderop staat uitleg over de app)

1. Ga via het hoofdmenu naar communicatievoorkeuren:


2. Ga naar het onderdeel “afspraken”, klik op het "pijltje" rechts om het menu uit te klappen. U ziet dan dit:


3. Klik op het schuifje bij post. Deze wordt dan grijs: 


4. Belangrijk! Klik daarna op “wijzigingen opslaan, links onder aan de pagina:


5. Uw voorkeur is nu opgeslagen. Nu kan de zorgverlener zien dat u geen brieven meer wilt ontvangen. U kunt uw voorkeur altijd weer aanpassen. 

Hoe doet u dit op de myChart-app?

1. Ga via het hoofdmenu naar communicatievoorkeuren:

2. U ziet dan dit. Hier staat de optie post ontvangen aan.

3. Druk op het schuifje bij post. Deze wordt dan grijs. Belangrijk! Klik daarna op “wijzigingen opslaan, onderaan het scherm:

5. Uw voorkeur is nu opgeslagen. Nu kan de zorgverlener zien dat u geen brieven meer wilt ontvangen. U kunt uw voorkeur altijd weer aanpassen. 

Online aanmelden en inchecken niet meer mogelijk zonder volledige identificatie

Maandag 9 oktober 2023

Is uw identiteit nog niet gecontroleerd en geregistreerd in het MCL aan de hand van een geldig id-bewijs? Dan is het vanaf 10 oktober 2023 niet meer mogelijk om u via mijnMCL online aan te melden en in te checken voor uw afspraak. 

Meer informatie: Identificatieplicht › Medisch Centrum Leeuwarden (mcl.nl)

Aanmelden en nu ook inchecken voor uw afspraak via de mijnMCL-app

Dinsdag 15 augustus 2023

Vanaf 15 augustus 2023 kunt u via de mijnMCL-app (myChart) uw zorgverlener laten weten dat u op de afdeling bent aangekomen voor uw afspraak. Voorheen kon dit alleen via de schermen aan de muur op of nabij de betreffende afdeling. Het kan nu dus ook via de app.

Hoe werkt het?

  1. U bereidt thuis eerst online uw afspraak voor, door in mijnMCL verschillende stappen te doorlopen (controleren persoonsgegevens, invullen vragenlijsten etc).
  2. Als u op de dag van de afspraak in het ziekenhuis bent, kunt u doorlopen naar de afdeling waar u een afspraak heeft.
  3. Daar opent u de mijnMCL-app op uw mobiele telefoon. Bij uw afspraak staat een knop waarmee u uw aankomst kunt bevestigen (zie afbeelding hieronder).
  4. Volg daarna de instructie die op uw scherm verschijnt.

Hieronder ziet u hoe dit er uitziet, afbeeldingen zijn afkomstig uit de testomgeving (geen echte patiëntgegevens).


Inchecken via de app is mogelijk vanaf 10 minuten voor uw afspraaktijd. Dus als u langer dan 10 minuten van te voren aanwezig bent, is bovenstaande nog niet te zien in de app. Ook als u te laat bent, is inchecken via de app niet meer mogelijk. NB: tot 24 oktober 2023 was het mogelijk vanaf 30 minuten voor de afspraak in te checken, op 24-10 is dit aangepast naar 10 minuten. 


Inchecken via deze schermen is vanaf 15 augustus niet meer nodig, indien u dit doet via de mijnMCL-app. 

Nieuw! Inloggen via DigiD

Woensdag 6 juli 2022

Vanaf vandaag is het mogelijk om via DigiD in te loggen in mijnMCL. Voorlopig blijft inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord ook nog mogelijk. Het is nog niet bekend hoe lang we deze optie nog aan blijven bieden. We hopen met DigiD het inloggen eenvoudiger te maken.

Let op: voorwaarde is wel dat u zich ooit in MCL geïdentificeerd heeft met een geldig identificatiebewijs en dat dit geregistreerd is in uw medisch dossier. Uw BSN is dan gecontroleerd. Dit is nodig om gebruik te maken van DigiD.

Belangrijk! Beveiligingscode vanaf 20 september a.s. alleen nog via sms-bericht

Donderdag 23 juni 2022

Vanaf 20 september a.s. is het niet meer mogelijk om bij het inloggen in mijnMCL de beveiligingscode via de mail te ontvangen. Dit in verband met wettelijk verhoogde veiligheidseisen. U kunt de code dan alleen nog via een sms-bericht op uw mobiele telefoon ontvangen. Staat er van u geen 06-nummer in het systeem? Dan kunt u vanaf dat moment niet meer inloggen in mijnMCL. Zorg er daarom voor dat uw 06-nummer bij ons bekend is. Geeft het door bij de aanmeldzuil, de assistente of pas het zelf aan in mijnMCL. Dit kan bij Accountinstellingen > Persoonlijke informatie.

Heeft u hier vragen over? Bel dan met onze helpdesk via 058 – 286 66 66of stuur in mijnMCL een bericht aan de klantenservice.

NB: het is sinds kort mogelijk om via DigiD in te loggen. Op die manier kunt u ook zonder mobiele telefoon inloggen in mijnMCL. U kunt de benodigde code dan via een spraakbericht op uw vaste telefoontoestel ontvangen. 

MCL opent digiplein: helpdesk voor digitale zorg

Woensdag 15 juni 2022

Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de zorg. Ook het MCL zet vol in op de mogelijkheden van digitale zorg. mijnMCL is hier een voorbeeld van. Door mijnMCL kunnen patiënten nog beter geholpen worden, maar het kan ook een uitdaging voor ze zijn om met alle ontwikkelingen bij te blijven. Daarom heeft het MCL vandaag het digiplein geopend.

Het digiplein is de helpdesk voor digitale zorg en bevindt zich in de winkelstraat van het MCL. Patiënten kunnen hier terecht met al hun vragen over mijnMCL of andere vormen van digitale zorg. Voor meer informatie over het digiplein kunt u hier terecht.

mijnMCL heeft weer update gehad

Woensdag 20 april 2022

Afgelopen nacht heeft mijnMCL weer een update gehad. Er zijn een paar kleine dingen veranderd:

  • Het menu-item "To do" is nieuw. Hier komen taken te staan voor patiënten die door hun zorgverlener zijn aangemeld voor thuismetingen. Dit gebeurt momenteel alleen binnen een project van interne geneeskunde.
  • Bij het "Bericht versturen" is de term "Medische vraag" vervangen door "Vraag aan polikliniek of zorgverlener". 
  • Patiënten kunnen hun account voor mijnMCL zelf opzeggen. Dit kan bij het menuitem "wachtwoordinstellingen". Voorheen kon dit alleen via een verzoek aan de klantenservice. 

De pagina Onderzoeksuitslagen is vernieuwd.

Woensdag 23 maart 2022

De pagina Onderzoeksuitslagen is vernieuwd. U kunt nu in één overzicht zien of uw uitslag binnen de normaalwaarden valt zonder eerst de uitslag te openen. Verder heeft u nu de mogelijkheid om op een grafische wijze het overzicht van uw resultaten te bekijken. We hopen dat u  het een verbetering vindt. Mocht u hierover nog vragen hebben dan kunt u in mijnMCL een bericht sturen naar de klantenservice.

Onderzoeksuitslagen werden voorheen onder elkaar getoond op deze manier.

In details werden de resultaten getoond op onderstaande manier. Ook konden eerdere resultaten en een grafische weergave getoond worden:

Nu ziet het er zo uit. Resultaten zijn direct te bekijken zonder eerst door te klikken:

Als u nu op een resultaat klikt, dan komt het op deze manier eruit te zien:

Eerder een plek vrij voor MRI? Patiënten krijgen aanbod via mijnMCL.

Maandag 10 januari 2022

Vanaf 10 januari start de afdeling radiologie met een proef waarbij plekken die op het laatste moment vrijkomen in de MRI-planning automatisch via mijnMCL aangeboden worden aan een vijftal patiënten die op een latere datum een afspraak hebben. Deze vijf patiënten krijgen 8 uur de tijd om dit aanbod te accepteren. Wie het eerst komt, wie eerst maalt. Wordt er niet gereageerd, dan krijgen de vijf volgende patiënten het aanbod.

Met deze werkwijze willen we zorgen voor een optimale inzet van onze MRI-capaciteit. Daarnaast kunnen we hiermee ook de wachttijd voor een aantal patiënten verkorten. We willen met deze proef verder ervaring opdoen met deze mijnMCL-functionaliteit, zodat we dit in de toekomst ook voor andere afspraken en afdelingen kunnen invoeren.

Meer informatie bij de veelgestelde vragen over mijnMCL.

Update mijnMCL in nacht 9 op 10 november 2021

Donderdag 4 november 2021

In de nacht van 9 op 10 november vindt er een update plaats van mijnMCL. mijnMCL is die nacht een paar uur niet beschikbaar. De nieuwe versie van mijnMCL ziet er vrijwel hetzelfde uit als de huidige versie. Er zijn een paar kleine veranderingen:

  • De schermen waar u de beveiligingscode moet invoeren bij het inloggen zien er wat anders uit.
  • “Postvak in” verandert in “Berichtencentrum” en deze pagina verandert verder qua indeling en opmaak.
  • “Een vraag stellen” krijgt een andere opmaak.
  • Bij “Communicatievoorkeuren > Gezondheid” kunt u aangeven dat u maar 1 keer per dag een melding wilt krijgen van nieuwe onderzoeksuitslagen.

We hopen dat u snel gewend bent aan deze veranderingen.

“Lege” berichten over onderzoeksuitslagen vanuit mijnMCL (update)

Dinsdag 27 september 2021

Vanaf vandaag komen "lege" onderzoeksuitslagen niet meer in het overzicht van onderzoeksuitslagen in mijnMCL te staan. Ook ontvangen patiënten geen melding meer in de mail of sms dat er een nieuwe onderzoeksuitslag beschikbaar is.

Maandag 21 juni 2021

Door technische problemen worden de resultaten van verschillende onderzoeken,  met name echo’s en functieonderzoeken, al enige tijd niet goed getoond in mijnMCL. Patiënten ontvangen echter wel een melding dat er een nieuwe onderzoeksuitslag beschikbaar is. Bij het bekijken van het betreffende resultaat krijgt de patiënt de mededeling dat er geen informatie beschikbaar is. Dit is een onwenselijke situatie. We zijn daarom druk bezig uit te zoeken wat er precies aan de hand is en gaan dan werken aan een spoedige oplossing.

Let op! Vanaf 21 april a.s. nieuwe versie mijnMCL

12 april 2021

Door een update ziet mijnMCL er vanaf 21 april a.s. anders uit dan u gewend was. Dit geldt voor de desktopversie en ook voor de app (“Mychart”). De belangrijkste wijziging is de nieuwe menustructuur en opmaak. Alle onderdelen van mijnMCL kunt u vinden via het hoofdmenu. Klik op de menuknop en het menu verschijnt. Alles in één overzicht onder elkaar. Op de startpagina vindt u, net als nu, een overzicht van openstaande vragenlijsten, berichten, uitslagen, nieuwe afspraken etc. Maar dan in een andere opmaak. De rest van mijnMCL is vrijwel hetzelfde gebleven. Hopelijk bent u snel gewend aan deze nieuwe versie van mijnMCL. Meer over de nieuwe versie kunt u lezen bij de veelgestelde vragen over mijnMCL


Na inloggen verschijnt de nieuwe startpagina. Klik op de gele knop bij menu.
Het menu opent. U ziet alle onderdelen van mijnMCL onder elkaar. Heeft u een voorlopig account? Dan ziet u minder onderdelen in het menu.

Zelf afspraak röntgenfoto plannen

1 april 2021

Vanaf donderdag 1 april 2021 kunnen huisartspatiënten met een mijnMCL-account zelf online een afspraak maken voor een röntgenfoto. Tot op heden moesten deze patiënten bellen om een afspraak voor een röntgenfoto te maken. Deze nieuwe functionaliteit geeft patiënten de mogelijkheid om thuis in alle rust een afspraak op een voor hen geschikt moment in te plannen.

Op dit moment kunnen patiënten alleen voor een röntgenfoto een afspraak plannen als zij door de huisarts hiervoor worden doorverwezen. Ander radiologische onderzoeken (bijvoorbeeld echo’s, CT-scans, MRI-scans) kunnen patiënten niet plannen via mijnMCL.

Heeft u nog geen mijnMCL? Dan kunt u met de afdeling Radiologie bellen om een afspraak te maken.

Videoconsulten

Dinsdag 16 maart 2021

Vanaf 23 maart verloopt een videoconsult op een iets andere manier dan daarvoor. Zo hoeft u, als u het gesprek wilt voeren via de mychart-app (mijnMCL-app), niet meer eerst een apart programma te downloaden. Zo is een videoconsult straks heel eenvoudig. Hier vindt u handleidingen voor afspraken voor en na 23 maart. Ook staan hier verschillende handleidingen voor als u via de app of website mijnMCL.nl het consult wilt doen. Kijk dus goed welke u nodig heeft.

Nieuw in mijnMCL: aanpassen huisarts en apotheek, inzage medicatieoverzicht

Dinsdag 22 september 2020

Huisarts en apotheek
Vanaf 22 september wordt uw huisarts en apotheek getoond in mijnMCL. Als deze gegevens niet meer kloppen, kunt u deze ook aanpassen via mijnMCL.

Medicatieoverzicht
Ook wordt er vanaf 22 september een medicatieoverzicht getoond, bij het onderdeel “Gezondheid”. Deze medicatielijst toont uw medicatie zoals deze tijdens uw laatste ziekenhuisbezoek bekend was in het MCL.
Komt u naar het MCL voor een opname, onderzoek of polikliniekbezoek? Controleer dan altijd of uw medicijnoverzicht nog klopt. Het kan voorkomen dat er in de tussentijd iets is veranderd. U kunt bij uw apotheek het meest recente medicatieoverzicht opvragen.
Geef veranderingen in uw medicijnen altijd door bij uw bezoek aan het ziekenhuis. Dit kan bij het medicatiespreekuur (bij geplande opnames) of tijdens uw polikliniekbezoek. Het is nog niet mogelijk om zelf via mijnMCL uw medicatielijst bij te werken.

Zelf afspraak plannen tijdelijk niet mogelijk ivm coronamaatregelen

Maandag 8 juni 2020

Om, in verband met corona, te kunnen voldoen aan de 1,5-meter maatregelen, kunnen we in het MCL tijdelijk minder patiënten ontvangen voor een poliklinische afspraak. Om het beperkte aantal afspraken zorgvuldig te kunnen plannen, is besloten om het zelf plannen in mijnMCL tijdelijk uit te zetten. We hopen dit weer snel aan te kunnen zetten, zodra de situatie m.b.t. corona dit toelaat. We hopen op uw begrip voor deze maatregel.

Nieuw: “beperkt”mijnMCL-account mogelijk zonder fysiek bezoek aan MCL

Donderdag 23 april 2020

Vanaf deze week is het mogelijk voor patiënten om al vóórdat zij in het MCL zijn geweest, een voorlopig mijnMCL-account te krijgen. Patiënten ontvangen via de post de registratiecode voor dit voorlopige account in de afspraakbrief.

Met dit uitgeklede account kunt u alvast uw bezoek aan het MCL voorbereiden. Het voorlopige mijnMCL-account biedt een paar functies, zoals het invullen van vragenlijsten, het aanvullen van uw persoonlijke gegevens en het bekijken van uw afspraken en berichten. Na persoonlijke identificatie in het MCL, krijgt u toegang tot de volledige functionaliteiten van mijnMCL, zoals inzage in medische gegevens, correspondentie en mogelijkheid tot digitaal communiceren met de zorgverleners.

Telefonische afspraken nu ook zichtbaar

Dinsdag 31 maart 2020

Vanaf 16 maart j.l. zijn nu ook alle telefonische afspraken zichtbaar in mijnMCL. De afspraken waren eerder niet zichtbaar omdat dit verwarring gaf. Patiënten kwamen soms toch naar het MCL hun afspraak. Door enkele technische aanpassingen is nu duidelijker gemaakt dat de patiënt niet naar het MCL hoeft te komen.  

Door de coronacrisis worden er nu veel telefonische afspraken gemaakt, daarom zijn we blij dat deze afspraken nu ook zichtbaar zijn in mijnMCL.

Uitleg over het pathologieverslag darmpoliepen

Vrijdag 8 november 2019  

Op de pagina van de afdeling Endoscopie is een link toegevoegd naar de site van de Nederlandse vereniging van Pathologie. Deze vereniging geeft algemene informatie over het pathologieverslag dat gemaakt wordt na onderzoek van dikke darm (colon - rectum) poliepen.

Deze informatie helpt u om het pathologieverslag dat in mijnMCL komt te staan, beter te begrijpen. Uiteraard zal uw arts u ook uitleg geven over de resultaten van het darmonderzoek.

Nieuw: dossier downloaden via mijnMCL

Maandag 4 november 2019

Vanaf donderdag 31 oktober is er een nieuw menu-item beschikbaar in mijnMCL bij het onderdeel “Gezondheid”: Documenten en downloads. Bij “Documenten en downloads” is het nu mogelijk een samenvatting van uw dossier te downloaden uit mijnMCL en op te slaan op de eigen computer of bijvoorbeeld een usb-stick. Het resultaat is een pdf- en .xml-bestand met daarin allerlei gegevens uit uw dossier.

Daarnaast kunt u bij “Downloads” ook een overzicht van uw afspraken inzien of printen.

Bij “Mijn documenten” wordt momenteel alleen de wilsverklaring getoond (indien aanwezig in uw dossier).

Belangrijk:

  • De download is een samenvatting van het dossier.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van uw gegevens, zodra de gegevens de beveiligde omgeving van mijnMCL verlaten. mijnMCL biedt de mogelijkheid om de gegevens te downloaden naar een beveiligde map (met zelfgekozen wachtwoord) op uw eigen computer.

Nieuwe versie mijnMCL

Woensdag 25 september 2019

Op 25 september is er weer een nieuwe versie van mijnMCL live gegaan. Qua uiterlijk verandert er niets. Wel zijn er een paar dingen gewijzigd ten opzichte van de oude versie:

  • Vaccinaties. Bij gezondheidssamenvatting is er een nieuw tabblad toegevoegd.Het gaat om vaccinaties die op dat moment in het MCL bekend zijn en die in het MCL zijn toegediend.
  • Implantaten. Dit is een nieuw onderdeel bij bij Gezondheid.Hier vindt u het meest recente overzicht van de bij ons bekende implantaten. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: pacemaker, ICD, borstimplantaten, protheses etc.Het gaat om implantaten die in het MCL bij u geplaatst zijn. Daarnaast kunnen ook implantaten die in een andere instelling geplaats zijn geregistreerd worden.
  • U krijgt in deze nieuwe versie een melding op uw oude e-mailadres als uw e-mailadres is gewijzigd in mijnMCL. U kunt deze melding niet uitzetten.

1 augustus: meer en sneller resultaten zichtbaar in mijnMCL

Donderdag 1 augustus 2019

Vanaf 1 augustus zijn er meer onderzoeksresultaten beschikbaar in mijnMCL. Behalve de laboratoriumresultaten, worden nu ook o.a. de radiologieverslagen, resultaten van functieonderzoeken, pathologie-en microbiologieonderzoek getoond. Ook worden de resultaten vanaf 1 augustus sneller vrijgegeven in mijnMCL, namelijk 4 dagen nadat de resultaten gereed zijn.

Het is dus mogelijk dat u uitslagen ziet die u nog niet met uw zorgverlener heeft besproken. U beslist zelf of u deze uitslagen wilt bekijken.

U kunt er ook voor kiezen om helemaal geen uitslagen te zien in mijnMCL. U krijgt dan ook geen melding dat er een nieuw onderzoeksresultaat bekend is. U kunt dit trouwens altijd weer aanpassen. U kunt uw voorkeur aangeven in mijnMCL, via een speciale vragenlijst.

Meer informatie leest u bij de veelgestelde vragen over mijnMCL.

Ook brieven van oogheelkunde, cardiologie en cardiochirurgie in mijnMCL

Donderdag 25 april 2019

Vanaf 25 april staan ook de brieven van het specialisme oogheelkunde, cardiologie en cardiochirurgie in mijnMCL.
Alleen brieven die vanaf 25 april zijn verstuurd zijn beschikbaar.

Wijziging afsprakenoverzicht

Vrijdag 7 december 2018

Afspraken voor operaties of behandelingen op de OK, afspraken op de endoscopieafdeling en hartkatheterisatiekamer staan vanaf 11 december 2018 niet meer in het overzicht met afspraken. Informatie over deze afspraken staat in de oproepbrief. Deze krijgt u thuisgestuurd.

De meeste oproepbrieven zijn ook te vinden in mijnMCL, bij Berichten > Brieven. In de loop van 2019 zullen alle oproepbrieven in mijnMCL staan. Als de brief klaar staat in mijnMCL krijgt u via een mail en/of SMS van mijnMCL daar een melding van. Dit is ongeveer een week voor de geplande afspraak.

De reden voor deze wijziging is dat patiënten via mijnMCL vaak meldingen kregen met de boodschap “uw afspraak is gewijzigd”. Dit had te maken met verschuivingen “achter de schermen”, terwijl meestal de afgesproken opnametijd hetzelfde was gebleven. Dit gaf onnodige onrust en vragen bij patiënten.

Dit weekend nieuwe versie mijnMCL beschikbaar

Vrijdag 9 november 2018  

mijnMCL gaat per 10 november a.s. over op een nieuwe versie. MijnMCL is daarom in de nacht van 9 op 10 november een paar uur uit de lucht. Voor patiënten verandert er weinig na de update.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Het wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 tekens en minimaal 1 cijfer. Het kan zijn dat u daarom uw wachtwoord moet wijzigen.
  • MijnMCL werkt niet op computers die gebruik maken van een oude browser (Internet Explorer 10 en ouder).
  • Een aantal schermen zien er anders uit (persoonlijke gegevens, meldingsvoorkeuren en afspraak maken).

Heeft u vragen over mijnMCL? Lees dan de veelgestelde vragen op de website van het MCL of kijk naar de instructiefilmpjes.