Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen over mijnMCL

Algemeen

Met mijnMCL kunt u in een beveiligde digitale omgeving delen van uw persoonlijke medische dossier van het MCL raadplegen. Ook biedt mijnMCL andere handige functies, zoals het inzien van uw afspraken, online uw afspraken voorbereiden, vragenlijsten invullen en berichten sturen naar en ontvangen van uw arts. Dit kan op elk moment en via elke computer, tablet of mobiele telefoon.

Vanwege de risico's op cybercriminaliteit is mijnMCL niet vanuit alle landen toegankelijk. Het MCL heeft een afweging gemaakt tussen het bieden van zo veel mogelijk toegang versus zo weinig mogelijk risico lopen. Op basis van het huidige dreigingsbeeld is een lijst met landen vastgesteld waarvoor het risico acceptabel is. Vanuit de volgende landen is toegang tot mijnMCL toegestaan:

België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Griekenland, Oostenrijk, Zwitserland en Verenigd Koninkrijk.

Wanneer er wordt geconstateerd dat het dreigingsrisico substantieel toeneemt vanuit één of meerdere land(en) kan het toegangsbeleid per direct worden gewijzigd.

Patienten van het MCL, ouder dan 12 jaar, kunnen gebruik maken van mijnMCL. U kunt momenteel op twee manieren toegang krijgen.

  1. Inloggen via DigiD

U kunt snel en eenvoudig inloggen in mijnMCL aanmelden via DigiD. Ga naar mijnMCL.nl of naar de mijnMCL-app (MyChart) en klik op ‘inloggen / aanmelden DigiD’. Volg de stappen die u op uw scherm ziet om toegang te krijgen tot mijnMCL.

Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen via www.digid.nl/aanvragen. DigiD is een service van de overheid. DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan controleren.

  1. Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord

Voorlopig blijft het nog mogelijk om via een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen in mijnMCL. U kunt dan een account aanmaken met een registratiecode. Deze vindt u in uw afspraakbrief of kunt u krijgen van de assistente van uw arts.

Let op: om mijnMCL zonder DigiD te kunnen gebruiken, heeft u een Nederlands mobiel telefoonnummer (06-nummer) nodig.

We adviseren echter om via DigiD gebruik te maken. Vraag daarom een DigiD aan en zorg ervoor dat u zich in MCL heeft laten identificeren aan de hand van een geldig Nederlands identiteitsbewijs.

Het gebruik van mijnMCL is gratis.

Kijk altijd eerst of uw vraag tussen de veelgestelde vragen op deze website staat. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u uw vraag mailen naar digiplein@mcl.nl of bel met het digiplein via het algemene nummer van het MCL: 058 - 286 66 66. U mag ook langskomen bij het digiplein in de winkelstraat van het MCL op maandag t/m donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur en op vrijdag tussen 9.00 en 12.30 uur. 

Wanneer u informatie in mijnMCL niet begrijpt, bespreek dit dan met uw arts bij uw volgende bezoek of stel een vraag via mijnMCL (“Een vraag stellen”, kies voor "Vraag aan polikliniek of zorgverlener").

In sommige gevallen kunt u in mijnMCL zelf vragenlijsten invullen en zelf medische gegevens bijhouden. Vraag uw behandelaar naar de mogelijkheden in uw specifieke situatie.

Op dit moment is mijnMCL toegankelijk voor patiënten vanaf 12 jaar.

Ouders van kinderen die onder behandeling zijn van de kinderarts kunnen toegang krijgen tot het mijnMCL van hun kind. Hiervoor moeten zij wel geregistreerd worden als wettelijk vertegenwoordiger van hun kind. Informeer bij de assistente van de kinderarts naar de mogelijkheden. Let op: voor de registratie is het nodig dat zowel de ouders als het kind een geldig ID-bewijs kunnen tonen. 

Nee, mijnMCL is een persoonlijk medisch dossier. U kunt dus alleen vragen stellen over uzelf.

Dit is niet mogelijk. Omdat medische informatie vertrouwelijk is, dient elke volwassene die via mijnMCL inzicht wil in zijn/haar dossier, een eigen mijnMCL-account te hebben.

Nee, dit is niet mogelijk in verband met de privacy van uw familielid.

Ouders van kinderen die onder behandeling zijn van de kinderarts kunnen toegang krijgen tot het mijnMCL van hun kind. Hiervoor moeten de ouders wel geregistreerd worden als wettelijk vertegenwoordiger van hun kind. Informeer bij de assistente van de kinderarts naar de mogelijkheden. Let op: voor de registratie is het nodig dat zowel de ouders als het kind een geldig ID-bewijs kunnen tonen. 

Kinderen vanaf 12 jaar kunnen zich zelf aanmelden voor mijnMCL.

Dit is momenteel alleen mogelijk op de polikliniek kindergeneeskunde en de polikliniek geriatrie van het MCL. Informeer naar de mogelijkheden bij de assistente van de behandelend arts. 

Via het menuonderdeel "Communicatievoorkeuren" kunt u voor verschillende onderdelen de meldingen aan- of uitzetten. Ook kunt u aangeven of u een mail, sms of beide wilt ontvangen. 

Let op: als u alle meldingen uitzet, kan het gebeuren dat u belangrijke informatie mist. Bijvoorbeeld een nieuwe afspraak of het verplaatsten van een afspraak. Houd hier dus rekening mee. 

Hieronder ziet u hoe het overzicht van de communicatievoorkeuren er uitziet in mijnMCL

Indien uw naaste niet in het MCL is overleden, is dit niet automatisch in het MCL bekend. Pas als de familie of de huisarts dit aan ons doorgeeft, kunnen wij dit in het medisch dossier registreren. Daarna wordt het mijnMCL-account automatisch afgesloten.

Uw of uw huisarts moet het ziekenhuis informeren over het overlijden van uw naaste. Zodra uw naaste bij het MCL als overleden is geregistreerd, wordt het mijnMCL-account automatisch beëindigd

Het kan voorkomen dat u een naam van een andere huisarts in uw huisartsenpraktijk in mijnMCL ziet. Dit heeft te maken met hoe de praktijk in ons systeem staat geregistreerd. Brieven die van de specialist aan uw huisarts worden gestuurd komen gewoon bij uw eigen huisarts terecht.

Nabestaanden hebben slechts in een beperkt aantal gevallen recht op inzage in het dossier van een overleden familielid. Dit is het geval wanneer het familielid daarvoor bij leven schriftelijk toestemming heeft gegeven, de nabestaanden een melding hebben gekregen van een incident of wanneer zij een zwaarwegend belang hebben. Buiten deze gevallen wordt de privacy van de patiënt ook na het overlijden beschermd. Als u met vragen blijft zitten hierover, bespreek dat dan met de behandelend arts. Hij kan uw vragen beantwoorden en kan beslissen of er inzage in het dossier wordt gegeven.

Toegang tot mijnMCL door wettelijk vertegenwoordigers is op dit moment nog niet mogelijk.

Een nieuwe huisarts doorgeven kan door in mijnMCL een bericht te sturen naar de klantenservice, met als onderwerp "Huisarts wijzigen"

Neem contact op met digiplein@mcl.nl  . Vermeld in de mail uw naam, geboortedatum en telefoonnummer.

Inloggen met DigiD

DigiD is een afkorting van digitale identiteit. Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. U heeft bijvoorbeeld een DigiD nodig om zaken te regelen bij de overheid, de zorg en uw pensioen. U kunt met DigiD ook inloggen in mijnMCL. Op de overheidswebsite vindt u meer informatie en uitleg over DigiD. U kunt hier ook uw DigiD aanvragen.

U kunt een DigiD aanvragen via www.digid.nl/aanvragen  of in de DigiD app zelf.

  • U heeft uw burgerservicenummer nodig bij de aanvraag.
  • Binnen 3 werkdagen ontvangt u een brief thuis met een activeringscode. Hiermee kunt u uw DigiD-account activeren.

Let op! Als u gebruik wilt maken van de sms-controle, dan moet u een DigiD aanvragen via www.digid.nl. Voeg bij de aanvraag uw telefoonnummer toe.

Download de de DigiD app via de Apple App Store (iOS) of Google Play Store (Android).

Het is dan helaas niet mogelijk om in te loggen.

Bekijk hiervoor de informatie op digid.nl

Als u nu inlogt met gebruikersnaam en wachtwoord, kunt u in het vervolg inloggen met DigiD. Dit adviseren we ook.

U kunt inloggen met DigiD in onze mijnMCL-app MyChart. Download MyChart via de App- of Playstore.

  • Heeft u problemen met DigiD? Kijk dan eerst op de website van DigiD voor meer informatie.
  • Kijk op de website van dbieb voor meer informatie over digitale inloopspreekuren en overige ondersteuning bij gebruik van DigiD.
  • Voor zaken die specifiek gaan over mijnMCL kunt u terecht bij ons digiplein.

U kunt ook inloggen met een sms-controle. U ontvangt dan een sms-code op uw mobiele telefoon. Of kies voor een gesproken sms-code. Ook deze kunt u op uw mobiele telefoon ontvangen. Voeg uw telefoonnummer toe in Mijn DigiD en activeer inloggen met sms-controle.

Ook als u geen mobiele telefoon hebt kunt u inloggen met sms-controle. U wordt dan automatisch gebeld op uw vaste lijn en ontvangt een gesproken sms-code. Deze manier van inloggen activeert u in uw Mijn DigiD.

Registreren

Indien u geen gebruik kunt maken van DigiD, is het voorlopig nog mogelijk om aan te melden met een registratiecode en een eigen wachtwoord en gebruikersnaam aan te maken. Hieronder leest u hierover meer informatie. 

U vindt mijnMCL op www.mijnMCL.nl

Indien u geen gebruik kunt maken van DigiD kunt u voorlopig nog een registratiecode krijgen om een account aan te maken. Met deze code kunt u zich registreren. U krijgt dan toegang tot een beperkt deel van mijnMCL (afspraken inzien, vragenlijsten invullen, persoonlijke gegevens). Pas na persoonlijke identificatie in het MCL, krijgt u toegang tot de volledige functionaliteiten van mijnMCL, zoals inzage in medische gegevens, correspondentie en mogelijkheid tot digitaal communiceren met de zorgverleners.

U kunt ook in het MCL een registratiecode krijgen tijdens een poliklinisch bezoek of tijdens een opname.

U hoeft de registratiecode maar 1 keer te gebruiken: na het registreren kunt u de code weggooien.

Het is nodig dat het juiste mobiele telefoonnummer in uw patiëntendossier staat. 

U kunt de polikliniek bellen en vragen om u een registratiecode op te sturen. Dit kan alleen via de post.

Vergeet daarbij niet uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer door te geven aan de assistente.

Als uw identiteit in het MCL nog niet is gecontroleerd/vastgesteld is, dan krijgt u met deze registratiecode eerst toegang tot een beperkt deel van mijnMCL (afspraken inzien, vragenlijsten invullen, persoonlijke gegevens). Pas na persoonlijke identificatie in het MCL, krijgt u toegang tot de volledige functionaliteiten van mijnMCL, zoals inzage in medische gegevens, correspondentie en mogelijkheid tot digitaal communiceren met de zorgverleners.

U kunt ook gebruik maken van DigiD om in te loggen in mijnMCL. 

De oorzaak hiervan kan zijn:

  • Op de polikliniek/verpleegafdeling  is er van u geen mobiel telefoonnummer  ingevoerd.
  • Er is bij het invoeren van deze gegevens een typefout gemaakt.

U kunt nu geen account aanmaken.

Wijzigingen kunt u alleen persoonlijk doorgeven: telefonisch/aan balie bij de polikliniek waar u onder behandeling bent of bij het digiplein in de winkelstraat. Zo weten wij zeker dat we het dossier wijzigen van de juiste persoon.

Patiënten die toegang willen tot mijnMCL krijgen een registratiecode bij de afspraakbrief, tijdens een poliklinisch bezoek of opname. Met deze registratiecode kunt u inloggen en uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken.

Indien uw identiteit in het MCL nog niet is gecontroleerd/vastgesteld is (met een geldig ID-bewijs), dan krijgt u met deze registratiecode eerst toegang tot een beperkt deel van mijnMCL (afspraken inzien, vragenlijsten invullen, persoonlijke gegevens). Pas na persoonlijke identificatie in het MCL, krijgt u toegang tot de volledige functionaliteiten van mijnMCL, zoals inzage in medische gegevens, correspondentie en mogelijkheid tot digitaal communiceren met de zorgverleners.

Deze werkwijze is nodig om uw identiteit vast te stellen. Zo weten we dat we ook echt met de juiste patiënt te maken hebben. Dit in verband met wettelijke regels rondom veiligheid van patiëntengegevens en privacy.

Als de code die u heeft gekregen via sms niet geaccepteerd wordt, kan dit komen door:

  • U heeft steeds een oude code gebruikt (de code is maar 20 minuten geldig).
  • U heeft de code gekopieerd uit de sms, waarbij er een spatie is meegenomen. De spatie wordt dan als teken gelezen, waardoor de code niet meer klopt.

Hopelijk kunt u hiermee uw probleem oplossen.

Als u geen code ontvangt via sms, kan dit de volgende oorzaken hebben:

  • Wij hebben van u geen telefoonnummer.
  • Wij hebben van u een verkeerd telefoonnummer.
  • U kijkt in uw mail, maar heeft een sms ontvangen.
  • De sms-dienst van uw provider werkt niet.

Het doorgeven van uw (juiste) mobiele telefoonnummer kan helaas niet via de email. Wijzigingen kunt u alleen persoonlijk doorgeven: telefonisch/aan balie bij de polikliniek waar u onder behandeling bent of bij het digiplein in de winkelstraat van het MCL. Zo weten wij zeker dat we het dossier wijzigen van de juiste persoon.

NB: vanaf 20 september 2022 wordt de beveiligingscode niet meer via de mail verstuurd. Dit is in verband met aangescherpte beveiligingseisen. 

Het is (nog) niet mogelijk om iemand te machtigen om u te registreren. Om toegang te krijgen is het nodig dat u zich persoonlijk identificeert in het ziekenhuis. Dit is nodig om uw identiteit vast te stellen. Zo weten we dat we ook echt met u te maken hebben en dat alleen u uw eigen gegevens kan inzien.

U kunt de polikliniek bellen en vragen om u een registratiecode op te sturen. Dit kan alleen via de post.

Vergeet daarbij niet uw mobiele telefoonnummer door te geven aan de assistente.

Als uw identiteit in het MCL nog niet is gecontroleerd/vastgesteld is, dan krijgt u met deze registratiecode eerst toegang tot een beperkt deel van mijnMCL (afspraken inzien, vragenlijsten invullen, persoonlijke gegevens). Pas na persoonlijke identificatie in het MCL, krijgt u toegang tot de volledige functionaliteiten van mijnMCL, zoals inzage in medische gegevens, correspondentie en mogelijkheid tot digitaal communiceren met de zorgverleners..

Om veiligheidsredenen verloopt uw eenmalige registratiecode na 30 dagen. Ook is deze niet meer geldig na de eerste keer dat u deze gebruikt. Tijdens uw volgende bezoek aan de polikliniek kunt u een nieuwe code ontvangen. U kunt ook contact opnemen met de afdeling waar u de registratiecode heeft gekregen. Zij kunnen u een nieuwe code toesturen op uw postadres.

Bij een volgend bezoek aan de polikliniek kunt u een nieuwe registratiecode krijgen. U kunt ook contact opnemen met de afdeling waar u de registratiecode heeft gekregen. Zij kunnen u een nieuwe registratieode toesturen naar uw postadres.
In verband met veiligheid van gegevens kunnen wij niet per e-mail nieuwe registratiecodes verstrekken.

Vanaf 5 juli 2022 is het ook mogelijk om via DigiD in te loggen in mijnMCL. U heeft dan geen registratiecode de nodig. Wel is het nodig dat u zich eerder met een geldig ID-bewijs hebt laten identificeren in het ziekenhuis. 

Dit kan bij het menuitem "wachtwoordinstellingen".

Belangrijk om te weten: 

Door uw mijnMCL-account te deactiveren, wordt u uitgelogd en heeft u geen toegang meer tot mijnMCL en zijn functies. U ontvangt geen meldingen meer vanuit mijnMCL over bijvoorbeeld uitslagen, berichten of afspraken.

Hoewel u geen toegang meer heeft tot uw account, blijven uw medische gegevens en andere gerelateerde gegevens wel bewaard in uw medisch dossier. Dit moeten wij doen om te voldoen aan wettelijke eisen en om ervoor te zorgen dat u de best mogelijke zorg van ons kunt blijven ontvangen.

Wilt u op enig moment toch weer toegang tot mijnMCL? Vraag dan opnieuw een registratiecode aan, tijdens uw bezoek aan de polikliniek. U moet dan wel een geldig ID-bewijs kunnen tonen.

We willen u erop wijzen dat u over een half jaar de vraag van medewerkers kunt krijgen of u interesse heeft in mijnMCL. We hopen namelijk dat u in de toekomst weer gebruik wilt maken van mijnMCL, omdat mijnMCL een steeds belangrijker onderdeel van onze zorgverlening gaat worden.

In- en uitloggen

Onderstaande vragen en antwoorden zijn alleen van toepassing als u inlogt met eigen gebruikersnaam en wachtwoord, dus niet bij het inloggen via DigiD. 

Nadat u zich voor mijnMCL hebt geregistreerd met de eenmalige registratiecode kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. 
Nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld, ontvangt u via SMS een beveiligingscode. Deze vult u in op het inlogscherm. Direct daarna kunt u in mijnMCL uw medische dossier raadplegen.
Let op: elke keer als u opnieuw inlogt, krijgt u weer een nieuwe beveiligingscode toegestuurd. U kunt de code steeds dus maar 1 keer gebruiken.

U kunt momenteel op twee manieren toegang krijgen.

  1. Inloggen via DigiD

U kunt snel en eenvoudig inloggen in mijnMCL aanmelden via DigiD. Ga naar mijnMCL.nl of naar de mijnMCL-app (MyChart) en klik op ‘inloggen / aanmelden DigiD’. Volg de stappen die u op uw scherm ziet om toegang te krijgen tot mijnMCL.

Let op: Voorwaarde is wel dat u zich ooit in MCL geïdentificeerd heeft met een geldig Nederlands identificatiebewijs en dat dit geregistreerd is in uw medisch dossier. Uw BSN is dan gecontroleerd.

Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen via www.digid.nl/aanvragen. DigiD is een service van de overheid. DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan controleren.

  1. Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord

Voorlopig blijft het nog mogelijk om via een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen in mijnMCL. U kunt dan een account aanmaken met een registratiecode. Deze vindt u in uw afspraakbrief of kunt u krijgen van de assistente van uw arts.

Let op: om mijnMCL zonder DigiD te kunnen gebruiken, heeft u een Nederlands mobiel telefoonnummer (06-nummer) nodig.

We adviseren echter om via DigiD gebruik te maken. Vraag daarom een DigiD aan en zorg ervoor dat u zich in MCL heeft laten identificeren aan de hand van een geldig Nederlands identiteitsbewijs.

Als de code die u heeft gekregen via sms niet geaccepteerd wordt, kan dit komen door:

  • U heeft steeds een oude code gebruikt (de code is maar 20 minuten geldig).
  • U heeft de code gekopieerd uit de sms, waarbij er een spatie is meegenomen. De spatie wordt dan als teken gelezen, waardoor de code niet meer klopt.

Hopelijk kunt u hiermee uw probleem oplossen.

Als u geen code ontvangt via de mail/sms, kan dit de volgende oorzaken hebben:

  • Wij hebben van u geen telefoonnummer.
  • Wij hebben van u een verkeerd telefoonnummer.
  • U kijkt in uw mail, maar heeft een sms ontvangen.
  • De sms-dienst van uw provider werkt niet.
  • Er is een storing bij onze sms-

NB: vanaf 20 september 2022 sturen wij geen beveiligingscode meer via een mailbericht. Deze code kunt u vanaf die datum alleen nog via een sms-bericht ontvangen. 

Het doorgeven van uw (juiste) mobiele telefoonnummer kan helaas niet via de email. Wijzigingen kunt u alleen persoonlijk doorgeven: telefonisch/aan balie bij de polikliniek waar u onder behandeling bent of bij het digiplein in de winkelstraat. Zo weten wij zeker dat we het dossier wijzigen van de juiste persoon

Stuur een mail naar digiplein@mcl.nl  Vermeld hierin uw probleem, naam, woonplaats, geboortedatum en telefoonnummer. Er wordt dan contact met u opgenomen. U kunt ook langslopen bij het digiplein in de winkelstraat van het MCL. Het digiplein is open op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.

Wanneer u uw toetsenbord langer dan 15 minuten niet gebruikt, wordt u automatisch uitgelogd. Dit is om de privacy van uw gegevens te beschermen. Wij raden u aan uit te loggen als u uw computer verlaat.

U kunt dit niet zelf doen, maar moet hiervoor contact opnemen met het digiplein. U kunt langsgaan bij het digiplein in de winkelstraat van het MCL. U kunt het digiplein ook bellen (058 - 286 66 66). De medewerker van het digiplein zal vragen om een identiteitsbewijs of telefonisch moet u een aantal vragen beantwoorden om uw identiteit te controleren. Hierna kan uw gebruikersnaam aangepast worden. 

Afspraken

U kunt op 2 manieren sms-herinneringen krijgen voor uw afspraak.

  • Via de polikliniek. Dit kan ook als u geen mijnMCL gebruikt. U krijgt dan een sms-bericht 3 dagen voorafgaand aan uw afspraak. Deze tijd kunt u niet zelf aanpassen. Geef bij uw polikliniek aan dat u van deze service gebruik wil maken.
  • Via mijnMCL. U kunt zelf instellen hoe lang van tevoren u een bericht wilt ontvangen. U kunt er ook voor kiezen dat u helemaal geen bericht via de sms ontvangt. Let op: u schakelt hiermee ook de verzending vanaf de polikliniek uit.

Sommige afspraken zijn nu niet zichtbaar in mijnMCL Het is wel de bedoeling dat alle poliklinische afspraken getoond worden in mijnMCL. Hierover worden met de verschillende specialismen afspraken gemaakt.

Afspraken voor operaties of behandelingen op de OK, afspraken op de endoscopieafdeling en hartkatheterisatiekamer zijn niet meer zichtbaar in de kalender en het overzicht met bezoeken en afspraken in mijnMCL. Informatie over deze afspraken kunt u lezen de oproepbrief. Deze krijgt u thuisgestuurd.  

De meeste oproepbrieven zijn ook te vinden in mijnMCL, bij Berichten > Brieven. In de loop van 2019 zullen alle oproepbrieven in mijnMCL staan. Als de brief klaar staat krijgt u via een mail en/of SMS van mijnMCL daar een melding van. Dit is ongeveer een week voor de geplande afspraak.

De reden voor deze wijziging is dat patiënten via mijnMCL vaak meldingen kregen met de boodschap “uw afspraak is gewijzigd”. Dit had te maken met verschuivingen “achter de schermen”, terwijl meestal de afgesproken opnametijd hetzelfde was gebleven. Dit gaf onnodige onrust en vragen bij patiënten.

Nee, dit gebeurt niet automatisch.  Wilt u wel een nieuwe afpraak? Bel dan met de polikliniek of maak een nieuwe afspraak via mijnMCL als dat mogelijk is (dit is nog niet voor alle afspraken mogelijk).

Dit kan voor een beperkt aantal type afspraken. We willen dit in de toekomst gaan uitbreiden. 

Dit is afhankelijk van het type afspraak. Volg hiervoor de instructies in mijnMCL. 

Sinds oktober 2020 kan een huisarts een zogenaamd meedenkconsult aanvragen bij een specialist van het MCL. Huisartsen krijgen dan voor u een behandeladvies van een van onze medisch specialisten, zonder dat u hiervoor naar het ziekenhuis hoeft te komen. Het advies aan de huisarts wordt door de betreffende specialist via ons elektronisch patientendossier digitaal naar uw huisarts gestuurd. De brief wordt op dat moment ook voor u zichtbaar in mijnMCL. U en de huisarts ontvangen de brief dus tegelijkertijd. Heeft u vragen over de inhoud van de brief? Dan kunt u die stellen aan uw huisarts. Hij of zij is namelijk op dat moment uw behandelend arts.

Voor sommige afspraken is er ingesteld dat als iemand deze specifieke afspraak afzegt, dat deze automatisch aangeboden wordt aan een aantal patienten die op een later moment deze afspraak hebben. Zo kan uw afspraak mogelijk eerder plaatsvinden. Heeft u een bericht gekregen via mail of sms hierover maar ziet u in mijnMCL niets? Dan zijn meerdere situaties mogelijk:

  • U heeft het aanbod tegelijk met nog 4 andere patiënten gekregen. Als één van hen het aanbod al heeft geaccepteerd, is het bij u in mijnMCL niet meer zichtbaar.
  • Het aanbod is slechts 8 uur geldig. Na deze 8 uur verdwijnt het aanbod in mijnMCL.

Voor sommige afspraken is er ingesteld dat als iemand deze specifieke afspraak afzegt, dat deze automatisch aangeboden wordt aan een aantal patiënten die op een later moment deze afspraak hebben. Zo kan uw afspraak mogelijk eerder plaatsvinden. 

Als u niet reageert, dan  blijft uw bestaande afspraak gewoon staan. 

Voor sommige afspraken is er ingesteld dat als iemand deze specifieke afspraak afzegt, dat deze automatisch aangeboden wordt aan een aantal patiënten die op een later moment deze afspraak hebben. Zo kan uw afspraak mogelijk eerder plaatsvinden. 

Als u het nieuwe afspraakvoorstel accepteert, dan vervalt uw eerdere afspraak. 

Onderzoeksresultaten

Uw onderzoeksuitslagen zijn zichtbaar 4 dagen nadat het resultaat bekend is. Als uw arts de uitslagen eerder vrijgeeft, kunt u ze eventueel al binnen vier dagen zien.

Let op: in mijnMCL worden alleen uitslagen getoond van onderzoeken die door een MCL-zorgverlener zijn aangevraagd. Als uw huisarts een onderzoek heeft aangevraagd, komen deze uitslagen niet in mijnMCL.

Vindt u het niet prettig om de uitslagen al te zien voordat u met uw arts gesproken heeft? Dan kunt u het tonen van de uitslagen (tijdelijk) uit zetten. U krijgt dan ook geen melding dat er een nieuwe uitslag bekend is. Dit kunt u doen door een vragenlijst in te vullen. Ga hiervoor naar mijnMCL > Accountinstellingen > Communicatievoorkeuren > Gezondheid. Bij onderdeel Onderzoeksuitslagen tonen of verbergen kunt u het blauwe vinkje uitzetten. Sla daarna de wijzigingen op. U kunt dan niet meer uw uitslagen bekijken. U kunt dit makkelijk weer aanzetten op dezelfde manier.

Via  Accountinstellingen > Communicatievoorkeuren > Gezondheid kunt u instellen als u onderzoeksuitslagen niet wilt inzien.

  • Onderzoeksuitslagen zijn in mijnMCL zichtbaar 4 dagen nadat de uitslag bekend is. Als de arts de uitslagen eerder vrijgeeft, zijn ze eventueel al binnen vier dagen te zien.
  • Er worden alléén uitslagen getoond van onderzoeken die door een MCL-zorgverlener zijn aangevraagd. Als bijvoorbeeld een huisarts of verloskundige een onderzoek heeft aangevraagd, komen deze uitslagen niet in mijnMCL.
  • Een uitzondering: een MCL-arts waar u onder behandeling bent, wil weten of uw huisarts eerder laboratoriumonderzoek voor u heeft aangevraagd. De MCL-arts kan deze gegevens opvragen bij Certe (laboratorium). U kunt de uitslagen dan zelf dan ook zien in mijnMCL, zolang u een behandelrelatie heeft met de arts van het MCL.
  • Het tonen van de uitslagen kan door patiënt (tijdelijk) uitgezet worden via mijnMCL. Wanneer deze functionaliteit wordt uitgezet wordt geen melding meer verstuurd als er een (nieuwe) uitslag in MijnMCL staat.
  • De volgende gegevens worden getoond:
    • Laboratoriumuitslagen
    • Cytologie- en pathologie-uitslagen
    • Radiologieverslagen
    • Uitslagen nucleaire geneeskunde
    • Uitslagen functieonderzoeken
    • Uitslagen hartfuncties
  • De volgende gegevens worden niet getoond:
    • Endoscopieverslagen
    • Verslagen van echo-onderzoek dat niet op de afdeling radiologie heeft plaatsgevonden
    • Beelden, zoals: ECG's, röntgenfoto’s, scans

Er zijn verschillende situaties mogelijk:

  1. Uw huisarts, verloskundige of andere zorgverlener van buiten het MCL heeft het onderzoek aangevraagd. U heeft dan alleen een behandelrelatie met deze zorgverlener en niet met het MCL. De uitslagen komen dus ook niet in mijnMCL te staan. Onze zorgverleners kunnen deze uitslagen ook niet zien.
  2. Een zorgverlener van het MCL heeft u verwezen naar het laboratorium in het MCL. Nu heeft u een wel behandelrelatie met het MCL, dus de uitslagen komen, 4 dagen nadat ze bekend zijn, in mijnMCL.
  3. U komt bij een arts in het MCL. Deze arts wil graag weten of uw huisarts eerder laboratoriumonderzoek bij Certe voor u heeft aangevraagd, zodat hij/zij u goed kan helpen. De arts van het MCL kan deze gegevens opvragen bij Certe. U kunt ze zelf dan ook (tijdelijk) zien in mijnMCL, zo lang als u een behandelrelatie heeft met de arts van het MCL.
  4. Het is mogelijk om in mijnMCL onderzoeksuitslagen tonen uit te zetten. Als u dat heeft gedaan, ziet u geen uitslagen. In mijnMCL, bij accountinstellingen > gezondheid kunt u zien of u het tonen aan of uit heeft staan. Ook kunt u dit daar aanpassen. 

Toelichting:

In het MCL bevindt zich een poliklinisch laboratorium. Dit is niet van het MCL, maar van Certe. Deze organisatie doet onderzoek in opdracht van huisartsen en van andere ziekenhuizen. Certe heeft op verschillende locaties in Noord Nederland afnamelaboratoria, waaronder ook één in het MCL.

Ja, uw arts kan ook alle onderzoeksuitslagen, die door een arts van het MCL zijn aangevraagd, bekijken.

U kunt uw vragen stellen tijdens het volgende gesprek met uw arts. Ook kunt u via mijnMCL een vraag stellen aan uw behandelteam.

Heeft u vragen over de pathologieuitslag van een darmonderzoek?  De afdeling endoscopie geeft op de site hierover uitleg.

Het kan gebeuren dat een uitslag later nog een keer aangepast wordt.

Ja, dat kan. Vanaf 10 november 2021 is het mogelijk om ervoor te kiezen om maximaal één keer per dag een bericht te krijgen als er nieuwe onderzoeksuitslagen in uw mijnMCL staan. Hiervoor gaat u naar Communicatievoorkeuren > Gezondheid en vinkt u “Een dagelijkse samenvatting ontvangen tussen 08:00 en 10:00 op een werkdag” aan. Als u deze optie niet aanvinkt, blijft u voor elke nieuwe onderzoeksuitslag een apart bericht krijgen, zoals u gewend was.

Berichten sturen

Als u in mijnMCL kijkt bij Berichtencentrum, dan komt u op de pagina waar alle berichten staan die u verstuurd of ontvangen hebt. 

We proberen iedereen binnen 3 dagen een antwoord te krijgen. Hebt u na een week nog geen reactie ontvangen? Dan is er iets mis gegaan, onze excuses daarvoor. We vragen u om telefonisch contact op te nemen met uw zorgverlener.

Het is alleen mogelijk om een bericht te sturen aan de afdeling/arts/verpleegkundig specialist/consulent waarmee je een afspraak hebt gehad. U moet dus een zogenaamde "behandelrelatie" hebben met een zorgverlener. Deze behandelrelatie eindigt op een gegeven moment ook weer, nadat de behandeling is afgerond.

Per 1 januari 2018 verandert er iets aan de declaraties in de zorg in Nederland. Als contact met een zorgverlener via mijnMCL een herhaalafspraak bij uw arts of verpleegkundig specialist op de polikliniek in het ziekenhuis vervangt, kan het MCL dit “mijnMCL-consult” in rekening brengen bij uw zorgverzekeraar. Dit kan gevolgen hebben voor uw eigen risico. Lees er meer over op deze website.

Via “Een vraag stellen” in mijnMCL kunt u vragen stellen over bijvoorbeeld:

  • bijwerkingen, dosis aanpassen, hervatten of stoppen van medicatie,
  • advies om de afspraak te verzetten of de huisarts te bezoeken,
  • uw behandeling of bijwerkingen: mag ik douchen, fietsen op vakantie gaan?
  • de voorbereiding op uw behandeling: moet ik nuchter zijn, wanneer krijg ik de uitslag, gaat het onderzoek door als ik koorts heb.

Hebt u een uitgebreide vraag? Dan kunt u beter een afspraak maken voor een (telefonisch) consult.

Let op: bij spoed is mijnMCL niet geschikt. Bel dan met de polikliniek waar u onder behandeling bent of uw huisarts. Bel 112 als het een noodgeval is.

Meestal ontvangt u binnen 1-3 dagen een antwoord. Gebruik mijnMCL daarom niet als u dringende vragen heeft. Neem in dat geval contact op met het MCL of uw huisarts. Bel 112 als het om een noodgeval gaat.

Mijn medische gegevens

Bij het onderdeel vaccinaties staan alleen de vaccinaties die op dit moment bij het MCL bekend zijn.

Mist u gegevens? Bespreek dit tijdens uw volgende bezoek met uw arts. Deze beoordeelt of het nodig is om de betreffende informatie in uw dossier te registreren.

U kunt niet zelf informatie toevoegen.

Bij het onderdeel Implantaten vindt u het meest recente overzicht van de bij ons bekende implantaten. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: pacemaker, ICD, borstimplantaten, protheses etc.

Het gaat om implantaten die in het MCL bij u geplaatst zijn. Daarnaast kunnen ook implantaten die in een andere instelling geplaats zijn geregistreerd worden.

Mist u gegevens? Bespreek dit tijdens uw volgende bezoek met uw arts. Deze beoordeelt of het nodig is om het betreffende implantaat in uw dossier te registreren.

U kunt niet zelf informatie toevoegen.

In mijnMCL staan alleen gegevens van na 1 april 2016. Gegevens van voor die tijd zijn voor u niet zichtbaar in mijnMCL. In het begin zal er daarom nog niet veel informatie te zien zijnZiet u wel afspraken staan? In dat geval is er nog geen informatie uit uw medisch dossier beschikbaar in mijnMCL.

In mijnMCL vindt u alleen brieven die vanaf 1 april 2016 verzonden zijn door behandelaars van het MCL. Brieven van vóór die datum en brieven van andere instellingen zijn niet zichtbaar in mijnMCL. Ze staan wel in uw medisch dossier en zijn door onze zorgverleners te raadplegen.

U kunt de bezoeksamenvatting vinden bij het onderdeel "Bezoeken". Ga naar "Afspraken en bezoeken"  en klik op de betreffende afspraak. Als de zorgverlener een verslag heeft gemaakt, dan kunt u dat hier lezen

De informatie in mijnMCL komt direct uit uw medische dossier van het MCL. Vraag tijdens uw volgende afspraak uw dokter om eventuele onjuiste informatie te corrigeren. Uw informatie wordt bij elk bezoek bijgewerkt in uw medisch dossier.

U kunt ook via mijnMCL een gezondheidsprobleem of allergie toevoegen of verwijderen. Dit kan via de knop Gezondheid > Gezondheidssamenvatting. Daar kunt u wijzigingen aanvragen door op “toevoegen” of “verwijderen” te klikken. De volgende keer dat u naar het ziekenhuis komt, bespreekt de arts deze wijziging met u. De arts past indien nodig uw dossier aan.

U kunt via Instellingen > Persoonsgegevens kunt u ook uw adresgegevens, mailadres en telefoonnummer aanpassen. Het duurt 24 uur voordat dit ook in uw dossier is aangepast.

mijnMCL laat bij sommige patiënten twee medicijnoverzichten zien:

  1. Het medicijnoverzicht bij het onderdeel “gezondheid

Dit is het overzicht van uw thuismedicatie die bekend was bij uw laatste bezoek aan het MCL. Bijvoorbeeld bij een polikliniekbezoek of opname.

  1. Het overzicht van medicijnen bij het onderdeel “bezoeken

Dit is het overzicht van uw medicijnen na uw opname in het MCL. Het laat zien welke medicijnen u gebruikte op dat moment. Als u niet opgenomen bent geweest in het MCL, dan is een dergelijk overzicht voor u niet te zien in mijn MCL.

Het is nog niet mogelijk om zelf via mijnMCL uw medicatielijst bij te werken. Geef veranderingen in uw medicijnen door bij uw eerstvolgende bezoek aan het ziekenhuis. Dit kan bij met medicatiespreekuur (bij geplande opnames) of tijdens uw polikliniekbezoek.

U kunt bij uw apotheek het meest recente overzicht van uw medicijnen opvragen.

Zorgverleners buiten het MCL kunnen uw gegevens in mijnMCL niet bekijken. U kunt zo’n zorgverlener, zoals uw huisarts, wel toegang geven tot uw gegevens in mijnMCL. Dit kan met ShareEverywhere.

U kunt uw gegevens delen tijdens een afspraak met een zorgverlener. Zorg dat u uw inloggegevens voor mijnMCL meeneemt naar de afspraak. Log daar in op mijnMCL. Dat kan via de mobiele app MyChart op uw telefoon of tablet, of via de website op uw laptop. Zoek in mijnMCL in het menu naar “mijn dossier delen”, ‘Eenmalige toegang geven via Share Everywhere’. Vul de naam van de zorgverlener in een vraag een code aan. Uw zorgverlener kan daarna éénmalig zelf inloggen op ShareEverywhere.com en zo uw gegevens bekijken. U deelt via ShareEverywhere uw actuele gezondheidsproblemen, voorgeschiedenis, allergieën, medicijnen en uitslagen. Afspraken, berichten en brieven kunt u niet delen.

De code is 1 uur geldig en kan één keer gebruikt worden. Als de zorgverlener is uitgelogd, kan hij niet meer bij uw gegevens. Voor de zekerheid kunt u de zorgverlener laten uitloggen waar u bij bent, nog tijdens de afspraak.

Medicatie bij ontslag

In de bezoeksamenvatting vindt u de medicatie bij ontslag. Medicatie die thuis gebruikt of gebruikt heeft, is niet zichtbaar in mijnMCL.

Ga in mijnMCL naar Bezoeken > Afspraken en bezoeken > klik op de betreffende opnamedatum.

Bij het tabblad Medicatie bij ontslag ziet u een overzichtsdocument dat gemaakt wordt bij uw ontslag uit het ziekenhuis. Het document bevat gegevens van uw recepten, allergieën en relevante laboratoriumgegevens die nodig zijn voor de overdracht naar apotheek en andere zorgverleners. Dit medicatieoverzicht wordt naar de Poliklinische apotheek gestuurd. Daar kunt u uw medicijnen ophalen als u weer naar huis gaat.

In de bezoeksamenvatting staat alleen informatie over de medicijnen die u moet gebruiken na ontslag. De informatie bij “Medicatie bij ontslag” is uitgebreider.

  • 1.    Medicatieoverzicht op datum:

    • Hier staan uw persoonsgegevens.
    • Beoordeeld door zorgverlener: uw gegevens zijn altijd beoordeeld, anders worden ze niet zichtbaar in mijnMCL. Dit wordt echter niet altijd aangevinkt.
    • Geverifieerd door patient: Dit is vaak niet ingevuld omdat het overzicht aangemaakt wordt op het moment dat het geprint wordt. Pas daarna vindt het ontslaggesprek plaats, waarin de verpleegkundige de medicijnen met u bespreekt. Het overzicht wordt dus wel met u besproken.
    • Dosseerschema: Sommige patiënten hebben een ingewikkeld schema voor het innemen van meerdere medicijnen. Het is handig voor zorgverleners dat dit aangegeven wordt, zodat men weet dat deze patiënt dan extra uitleg nodig heeft..


    2.    ICA-gegevens (Intoleranties, Contraindicaties en Allergieën)

    Intoleranties en allergieën, samen ook wel overgevoeligheden genoemd, geven aan of de patiënt overgevoelig is voor bepaalde genees- en/of hulpmiddelen. Bij contra-indicaties gaat het om verschillende aandoeningen van een patiënt die niet, of slechts onder bepaalde voorwaarden, samengaan met het gebruik van bepaalde geneesmiddelen. Aangezien deze reacties kunnen leiden tot zeer ernstige complicaties is het belangrijk dat de apotheek uw meest actuele ICA-gegevens kan inzien. Daarom staan ze in dit overzicht.

    • Omschrijving: om welke stof/medicijn gaat het
    • Type: is het een intolerantie, allergie of contra indicatie
    • Startdatum: dit is de datum dat de allergie/contra-indicatie geregistreerd is in uw dossier
    • Stopdatum: meestal leeg, aangezien een allergie blijvend is.
    • Opmerking: hier kan de arts vermelden wat oa de reactie is bij gebruik van de stof bijv jeuk huiduitslag
    • Geverifieerd: of de arts het beoordeeld heeft
    • Rapporteur: de zorgverlener die de allergie geverifieeatrd heeft.


    3.    Meest recente opnamedatum:
    Dit is de datum dat u bent opgenomen.


    4.    Huidige medicaties
    Hier ziet u een overzicht van de medicijnen die u moet gebruiken vanaf de dag dat u met ontslag ging.

    Let op: dit gaat om een momentopname. Het kan zijn dat er sinds uw ontslag dingen veranderd zijn. U heeft misschien nieuwe medicijnen gekregen of u bent misschien gestopt met medicijnen. Geef wijzigingen altijd door als u weer een bezoek brengt aan het MCL.

    • Medicatie: De stofnaam van het medicijn + sterkte. Let op: de stofnaam van het medicijn is niet hetzelfde als de merknaam van het medicijn.
    • Start: Datum vanaf wanneer u het medicijn moet innemen. Als u een medicijn al lang gebruikt, kan de datum in het verleden liggen.
    • Stoppen: hier staat eventueel een datum als u het medicijn maar tijdelijk hoeft te gebruiken. U gebruikt het dan tot deze datum.
    • Dosis: hoe vaak u het medicijn moet gebruiken en in welke hoeveelheid werkzame stof.
    • Opmerking: De arts kan hier een opmerking toevoegen voor de apotheek.
    • Toedieningsweg: hoe u het medicijn moet gebruiken.
    • Voorschrijver: de arts die de medicijnen heeft voorgeschreven.


    5.    Gestopte medicatie:
    Middelen die u voor opname gebruikte en na en/of tijdens opname gestopt zijn.
    Belangrijk: het kan zijn dat u een  medicijn na ontslag nog wel moet gebruiken, maar in een andere sterkte, vorm, dosering etc. Dan staat het medicijn wel bij gestopte medicatie, maar ook bij huidige medicatie, maar dan met de andere dosering, sterkte etc.

    6.    Ziekenhuismedicatie
    Alle medicijnen die u tijdens u w opname heeft gehad.

    7.    Laatste resultaat componenten
    Hier kunnen de meeste recente uitslagen van laboratoriumonderzoek staan, die voor de apotheek relevant zijn, zoals nierfunctie, natrium- en kaliumgehalte van het bloed.

Een allergie kan soms wel en soms niet belangrijk zijn voor uw medische behandeling. In uw dossier (en dus in mijnMCL) vermelden wij daarom alleen de allergieën die we echt moeten weten om risico’s en complicaties te voorkomen. Het kan dus gebeuren dat u een allergie doorgeeft, maar dat dit niet door uw arts wordt toegevoegd aan uw dossier.

Wellicht is het medicijn al lang geleden voorgeschreven door een vroegere arts of door een art-assistent/zaalarts waarvan u de naam niet kent.

  • Er zijn verschillende manieren om een medicijn te gebruiken. In het overzicht worden hiervoor medische termen gebruikt. Hieronder geven we uitleg wat deze termen betekenen.

    • Auriculair: via het oor (druppel, zalf, creme)
    • Dermaal:  via de huid (bijvoorbeeld creme, zalf, pleister, gel, poeder.)
    • IM intramusculair: injectie in de spier
    • Inhalatie: via de longen (bijvoorbeeld  inhalator, spray, gas, aerosol)
    • Intraveneus: via een infuus
    • Nasaal: via de neus (druppels, spray)
    • Oculair: via het oog (druppel, zalf, creme)
    • Oraal: innemen via de mond (Bijvoorbeeld een tablet, capsule, poeder, korrel (granule), suspensie, oplossing.)
    • Rectaal: Via de anus (Bijvoorbeeld een zetpil of klysma)
    • Subcutaan: injectie onder de huid
    • Vaginaal: inbrengen in de vagina (Bijvoorbeeld een ovule (soort zetpil))

U kunt uw vraag stellen aan uw eigen apotheek of aan de Poliklinische Apotheek Leeuwarden (PAL). Dit is de apotheek in de centrale hal van het MCL.

Nee. Uw huisarts heeft geen inzage in dit overzicht.
Alleen uw eigen apotheek krijgt dit overzicht toegestuurd via de Poliklinische Apotheek Leeuwarden (PAL). Dit is de apotheek in de centrale hal van het MCL. De PAL ontvangt het overzicht van het MCL.

Dit kan, u kunt het overzicht bijvoorbeeld uitprinten. Houdt u er rekening mee dat het overzicht een momentopname is met informatie van de dag van uw ontslag.

In mijnMCL staat een medicijnoverzicht bij het onderdeel “gezondheid”. Dit is het overzicht van uw thuismedicatie die bekend was bij uw laatste bezoek aan het MCL. Bijvoorbeeld bij een polikliniekbezoek of opname. Dit is dus wellicht niet meer actueel.

Voor een volledig en actueel medicijnoverzicht verwijzen we u naar uw eigen apotheek.

Nee, dat is momenteel niet mogelijk.

Technisch is het niet mogelijk om uw meest actuele gegevens weer te geven in mijnMCL. Het MCL weet niet of u na de ontslagdatum nog andere medicijnen heeft gekregen of bent gestopt met bepaalde medicijnen. Dit wordt niet automatisch aan het MCL doorgegeven. Uw eigen apotheek heeft het totale en actuele overzicht van uw medicijnen.

Bij elk bezoek aan MCL worden uw medicatiegegevens automatisch opgevraagd uit het LSP (landelijk schakelpunt) als u daarvoor toestemming heeft gegeven:

  • Bij een opname worden deze gegevens met u doorgenomen tijdens het medicatiespreekuur en aangepast aan uw dossier.
  • Bij een polikliniekbezoek dient de arts dit met u te bespreken als deze nieuwe medicijnen voorschrijft.

De informatie die op die momenten in uw dossier wordt vastgelegd, kunt u vinden bij het onderdeel “gezondheid”. Hier staat dus dus het overzicht van uw thuismedicatie die bekend was bij uw laatste bezoek aan het MCL. Bijvoorbeeld bij een polikliniekbezoek of opname. Het is dus goed mogelijk dat dit overzicht op een later moment niet meer actueel is, omdat u nieuwe medicijnen bent gaan gebruiken of gestopt bent met bepaalde medicijnen. Een actueel medicatieoverzicht kunt u opvragen bij uw eigen apotheek.

Voor vragen en onduidelijkheden over uw medicijnen kunt u terecht bij uw eigen apotheek.

Voor vragen en onduidelijkheden over uw medicijnen kunt u terecht bij uw eigen apotheek.

Wilt u meer informatie over uw medicijnen? Kijk dan voor uitleg op www.apotheek.nl , ga naar medicijnen en zoek uw medicijn. Informatie vindt u ook in de bijsluiter die  u bij uw medicijnen heeft gekregen. Als het om een nieuw medicijn gaat, krijgt u ook altijd uitleg door de apotheekmedewerker als u het medicijn ophaalt.

Stop nooit zomaar met uw medicijnen! Ook niet als u last heeft van bijwerkingen of als uw klachten verdwenen zijn. Neem altijd contact op met uw huisarts om hierover te overleggen.

Nee, een actueel medicatieoverzicht kunt u opvragen bij uw eigen apotheek.

In mijnMCL staat wel een medicijnoverzicht bij het onderdeel “gezondheid”. Dit is het overzicht van uw thuismedicatie die bekend was bij uw laatste bezoek aan het MCL. Bijvoorbeeld bij een polikliniekbezoek of opname. Dit is dus wellicht niet meer actueel.

Wie heeft er in mijn dossier gekeken?

Deze functionaliteit vindt u bij het onderdeel Gezondheid > Documenten en downloads.

Het overzicht bevat maximaal 120 dagen/data waarop er in uw dossier gekeken is. Alle eerdere data waarop in uw dossier is gekeken kunnen daarom niet getoond worden.

Ja, via mijnMCL kunt u zien of een zorgverlener in uw dossier heeft gekeken. U ziet de datum, type zorgverlener en de afdeling. MijnMCL kan maximaal 120 dagen/data weergeven in het overzicht.

Alleen bevoegde medewerkers hebben toegang tot uw medisch dossier.

Om uw opname, bezoek of onderzoek voor te bereiden, uit te voeren of af te ronden, is het nodig dat een arts, verpleegkundige, poliassistente en/of andere behandelaar uw dossier raadpleegt, aanpast of aanvult.

Dit gebeurt tijdens uw behandeling heel vaak. Bijvoorbeeld bij: afspraken inplannen, onderzoeken aanvragen, onderzoekresultaten beoordelen, een telefoonnummer opzoeken, bekijken dossier tijdens patiëntbespreking, gegevens erbij pakken als patiënt belt met een vraag, een andere zorgverlener wordt in consult gevraag en heeft gegevens nodig etc.

Onze artsen en medewerkers moeten zich houden aan de strenge privacywetgeving met betrekking tot inzage van het dossier. Het moet voor het behandelproces van de patiënt of bij de administratieve of financiële afhandeling relevant zijn om het medisch dossier te bekijken. Alle medewerkers in het ziekenhuis hebben geheimhoudingsplicht.

Inzage hoeft niet altijd precies op de dag dat u in het ziekenhuis bent geweest te gebeuren. Voorbereiding van uw bezoek of het afhandelen van uw bezoek kan ook op een ander moment plaatsvinden.

Het kan voorkomen dat uw zorgverlener een andere zorgverlener om advies moet vragen. Zo kan het gebeuren dat een zorgverlener van een andere afdeling uw dossier bekeken heeft.

Ook kan het gebeuren dat een medewerker die op verschillende afdelingen werkt, via een verkeerde afdeling ingelogd was.

Dit kan niet via mijnMCL. Hoe dit wel kan leest u hier.

Beveiliging & privacy

Wij gaan op een veilige manier om met uw gegevens en voldoen aan de normen voor het uitwisselen van medische gegevens op internet. Toegang tot informatie vindt plaats via beveiligde toegangscodes, persoonlijke gebruikersnamen en wachtwoorden. Elke gebruiker kan zijn/haar eigen wachtwoord bedenken, en het account kan niet worden geopend zonder dat wachtwoord. Berichten met medische informatie worden niet verstuurd via e-mail, maar blijven binnen de beveiligde omgeving van mijnMCL. Om veiligheidsredenen is mijnMCL niet in alle landen buiten Nederland.

Uw gegevens in mijnMCL komen uit uw medisch dossier. Voor uw gegevens in mijnMCL gelden dezelfde regels als voor uw digitale dossier dat we in het ziekenhuis gebruiken. Alleen behandelaars voor wie inzage in uw gegevens noodzakelijk is om u goed te behandelen, hebben inzage in uw gegevens. Zie ook de algemene voorwaarden.

Uw naam en e-mailadres worden met dezelfde zorg behandeld als uw medisch dossier en deze worden nooit doorverkocht aan derden.

mijnMCL app

In de app vindt u de belangrijkste functionaliteiten van mijnMCL, zoals het inzien en aanvragen van afspraken, uw onderzoeksresultaten en berichten van en aan het behandelteam.

De app MyChart is beschikbaar voor IOS en Android en kunt u gratis downloaden in de App Store en Google Play. Lees onze handleiding voor instructies over het downloaden van de app.

Als u inlogt via de app heeft u minder mogelijkheden dan via de website.

Belangrijk om te weten: er kan slechts op één apparaat tegelijkertijd ingelogd worden in mijnMCL.

Belangrijk: via de website bieden we u de mogelijkheid om het tonen van onderzoeksresultaten uit te zetten. Dit kan helaas niet via de app. Verwacht u een uitslag, maar wilt u deze niet weten vóór het uitslaggesprek met uw arts? Zet dan het tonen van de uitslag uit via de website mijnMCL.nl.

De gratis app van mijnMCL heet MyChart (leverancier Epic). Zoek daarom binnen de App store (Apple iPhone) of Play Store (Androidtoestel) op de naam “MyChart”.  Als u de app opent, kunt u kiezen uit verschillende ziekenhuizen. Kies dan het MCL. U kunt inloggen met uw normale mijnMCL gebruikersnaam en wachtwoord.

Instructies voor het downloaden van de app zijn ook te vinden in onze handleiding.

De app bevat een aantal van de functionaliteiten die de website ook biedt, zoals afspraken bekijken, berichten sturen, vragenlijsten invullen en onderzoeksresultaten bekijken. Voor andere zaken is het nodig om de website mijnMCL.nl te gebruiken.

De vormgeving van de app is wel anders dan de website. Ook mist eventuele extra uitleg of toelichting die wel te zien is op de website.

Heeft u vragen over de app? Stel deze dan aan het digiplein via digiplein@mcl.nl  of via een bericht aan de klantenservice via een bericht in mijnMCL.

mijnMCL Documenten & downloads

Momenteel is alleen de wilsverklaring als document te tonen in mijnMCL. Hier gaat het alleen om een wilsverklaring die door een arts in het dossier is toegevoegd.

Nee, dat is niet mogelijk.

U kunt een samenvatting van uw dossier en de afspraken in het verleden downloaden en/of printen. U vindt deze mogelijkheid bij het onderdeel Gezondheid > Documenten en downloads.

Uw wachtwoord is bij ons niet bekend. Een oplossing kan zijn om de gegevens opnieuw te downloaden.

Momenteel is het nog niet mogelijk om andere applicaties te koppelen aan mijnMCL. Wanneer dit wel mogelijk wordt zult u hier uw gekoppelde applicaties kunnen inzien, bijvoorbeeld Apple health, fitbit etc,