Spring naar inhoud

Gevolgde cursus

Terugblik op programma “Zorglogistiek en mensen in beweging krijgen”

In samenwerking met MCL academie is een programma ontwikkeld met als doelstelling het vergroten van kennis en vaardigheden rond zorglogistiek, capaciteitsmanagement en het in beweging krijgen van mensen. Het programma kende drie invalshoeken:

1. Het vergroten theoretische kennis rond de thema’s:

Zorglogistiek en Capaciteitsmanagement; Persoonlijke Effectiviteit; Verandermanagement en Mensen in beweging krijgen en Verbeterprojecten vormgeven en uitvoeren. Aan de orde kwamen onder meer Procesmanagement, Kritische succesfactoren, Prestatie indicatoren, Evalueren, Borgen en de PDCA-cyclus. Ook werden behandeld: de basisconcepten van Veranderen, Krachtenveldanalyse, het interventiewiel en de modellen van Mars, Ardon en Kotter.

2. Het vergroten en oefenen van vaardigheden en persoonlijke effectiviteit

De thema’s hierin waren onder meer “Situationeel leidinggeven, Gesprekstechnieken; Communicatiestijlen; Feedback geven en ontvangen en Omgaan met lastig gedrag”. Hierbij werd met eigen casuïstiek geoefend met acteurs. Om de persoonlijke effectiviteit te vergroten, koos iedere deelnemer eigen ontwikkeldoelen, maakte een plan van aanpak hiervoor en voerde deze uit.

3. Vormgeven en uitvoeren van verbeterprojecten.

Uit de eigen praktijk werden verbeterprojecten gekozen, deze werden vormgegeven en uitgevoerd aan de hand van een Plan van Aanpak.

E-learningcursus Lean

Als onderdeel van “Zorglogistiek en Capaciteitsplanning” en de Verbeterprojecten werd een e-learning cursus Lean Management Advance Degree ( belasting 40 uren).Succesvolle afsluiting gaf recht op een certificaat van Lean management.

Concretisering meerwaarde van de training voor de organisatie

Vanaf de start werd de deelnemers gevraagd in overleg met hun leidinggevende een aantal verbeterprojecten met praktijkrelevantie te kiezen. Gedurende het leertraject is via een Plan van Aanpak gestart met de uitvoering van het verbeterproject. Tijdens het leertraject was er begeleiding en real life feedback. Met deze werkwijze werd gestimuleerd de theorie te vertalen naar de eigen praktijk en is aan het einde van het leertraject een serieuze aanzet gegeven voor verbeteringen in de dagelijkse praktijk. Hierdoor levert deelname aan de training direct een concrete meerwaarde voor de organisatie op. Het traject van 6 dagen verspreid over 6 maanden werd afgesloten met de presentatie van de verbetertrajecten en een procesverslag van de eigen ontwikkeling m.b.t de persoonlijke effectiviteit. Na afloop ontving men het certificaat van Windesheim. Het programma werd zeer gewaardeerd door de deelnemers.

Samenvatting

Bovenstaand is samengevat hoe het programma bij MCL is uitgevoerd. Dit is een voorbeeld. Hogeschool Windesheim biedt op tal van andere onderwerpen programma’s. Ze levert maatwerk, verbindt theorie aan de praktijk en geeft altijd in nauwe samenwerking met de opdrachtgever en de deelnemers vorm aan de inhoud en uitvoering.

Vragen?

De MCL academie en de heer Gijs Jan van Heusden beantwoorden uw vragen graag.