Taken Cliëntenraad
Inleiding
Werkwijze Cliëntenraad
De Cliëntenraad behartigt binnen het MCL de gemeenschappelijke belangen van de cliënten. Een cliëntenraad is een belangrijk onafhankelijk adviesorgaan dat zich verdiept in het beleid van het MCL, dat kijkt vanuit het perspectief van cliënten en het individuele ervaringsniveau van cliënten overstijgt.
De taken en bevoegdheden zijn wettelijk vastgelegd in de WMCZ 2018. Voor het uitoefenen van haar taken heeft de Cliëntenraad een aantal bevoegdheden:
- Adviesrecht;
- Instemmingsrecht;
- Ongevraagd advies over instemmings-onderwerpen;
- Recht op informatie;
- Recht op bindende voordracht voor minimaal één persoon van de Raad van Toezicht (RvT).
Adviesrecht (artikel 7 lid 1 Wmcz 2018)
De Cliëntenraad mag altijd advies uitbrengen, gevraagd of ongevraagd. Maar over een aantal onderwerpen moet het MCL altijd de mening van de Cliëntenraad vragen. De Cliëntenraad heeft onder andere het recht van advies over:
- Duurzame samenwerking of fusie met een andere instelling;
- Wijziging doelstelling of grondslag;
- (Gedeeltelijke) overdracht zeggenschap in de zorg;
- (Gedeeltelijke) uitbreiding of beëindiging zorgverlening;
- Wijziging organisatie van zorgverlening;
- Profielschets Raad van Toezicht;
- Vaststelling begroting en jaarrekening.
Kan het MCL afwijken van het advies van de Cliëntenraad?
Ja, dat kan. Als het MCL het niet eens is met het advies, moet het MCL eerst overeenstemming proberen te bereiken met de Cliëntenraad. Als dit niet lukt, kan het MCL van het advies afwijken.
Wanneer er gedeeltelijk of geheel van het advies wordt afgeweken wordt dit schriftelijk door het MCL medegedeeld met daarbij de redenen.
Instemmingsrecht (Artikel 8 lid 1 Wmcz 2018)
Sommige onderwerpen zijn van direct belang voor de cliënten van het MCL. Over deze onderwerpen kan het MCL alleen besluiten nemen als de Cliëntenraad ermee instemt. De raad heeft instemmingsrecht over de volgende onderwerpen:
- Medezeggenschapsregeling;
- Klachtenregeling;
- Voor cliënten geldende regelingen;
- Profielschets klachtenfunctionaris;
- Procedure zorgplannen;
- Algemeen beleid;
- Kwaliteit
- Veiligheid
- Hygiëne
- Voeding
- Geestelijke verzorging
- Recreatie en ontspanning
- Maatschappelijke bijstand
- Toelating- of ontslagbeleid cliënten;
- Selectie en benoeming onafhankelijke ondersteuning.
Kan het MCL afwijken van het besluit van de Cliëntenraad voor onderwerpen waarvoor instemmingsrecht geldt?
De Cliëntenraad moet instemmen op een voorgenomen besluit, voordat uitvoering kan plaatsvinden.
Indien de Cliëntenraad niet wil instemmen met het voorgenomen besluit dient dit eerst overlegd te worden met het MCL. De Cliëntenraad doet hierover een schriftelijke mededeling. Indien de Cliëntenraad niet instemt met het voorgenomen besluit worden de redenen daarvoor aangegeven. Het MCL geeft hierop zo spoedig mogelijk reactie. Als het MCL een besluit toch wil nemen, moet zij dat voorleggen aan de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). Deze commissie doet een bindende uitspraak.
Ongevraagd advies over instemmings-onderwerpen
De Cliëntenraad heeft de mogelijkheid om ongevraagd advies te geven over instemmings-onderwerpen. Er wordt dan ongevraagd advies uitgebracht over een onderwerp dat onder instemming valt. Ook hierbij geldt dat als het MCL dit advies niet wil volgen, zij hierover met de Cliëntenraad in gesprek moeten gaan. Wanneer het MCL besluit een ongevraagd advies over een instemmings-onderwerp niet op te volgen kan er een beroep worden gedaan op de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). Deze commissie doet een bindende uitspraak.
Recht op informatie
Om goed te kunnen functioneren heeft de cliëntenraad tijdig juiste en begrijpelijke informatie nodig om een weloverwogen advies of besluit te nemen. De Raad van Bestuur van het MCL heeft met de Cliëntenraad afgesproken welke informatie zij op welk moment verstrekt.
Het recht van bindende voordracht
De WMCZ geeft de Cliëntenraad het recht om tenminste één persoon bindend voor te dragen als lid van de Raad van Toezicht (RvT).