Spring naar inhoud

Werkwijze Cliëntenraad

Vergaderen

Eenmaal per maand komt de Cliëntenraad bijeen. De Cliëntenraad heeft viermaal per jaar overleg met de directie van het MCL. Bij bepaalde (bij de wet omschreven onderwerpen) kan de directie niet om de cliëntenraad heen (zie overzicht taken Cliëntenraad). Het ziekenhuis is verplicht op die terreinen in een vroeg stadium advies te vragen aan de cliëntenraad. De directie kan zelf onderwerpen op de agenda zetten, maar uiteraard kan het initiatief ook van de Cliëntenraad uitgaan.

Contacten

Verder heeft de Cliëntenraad regelmatig contact met afdelingen en organisaties zowel binnen als buiten het ziekenhuis, zoals:

  • De ondernemingsraad
  • VAR (Verpleegkundige Advies Raad)
  • Geestelijke verzorging
  • De afdeling Voorlichting en Communicatie
  • De afdeling kwaliteitszorg
  • De cliëntenraden van andere ziekenhuizen in Friesland
  • Zorgbelang Fryslân (Patiënten Consumenten Platform Friesland)
  • Landelijk Steunpunt Cliëntenraden

Om goed te kunnen werken heeft de Cliëntenraad informatie nodig. Informatie over ontwikkelingen in de zorg, over de plannen van de directie, over de kwaliteitsbeleving van de cliënten enz. Er is heel veel werk beschikbaar. Om het werk goed te kunnen doen is daarom een taakverdeling gemaakt. Ieder lid neemt een bepaald onderwerp voor zijn of haar rekening.