Samenstelling Cliëntenraad
De Cliëntenraad van het MCL bestaat personen die zich nauw betrokken voelen bij de zorg in de regio. Ieder van deze levert vrijwillig, vanuit zijn eigen ervaring, opleiding en achtergrond, een bijdrage aan de inspraak van de cliënt op het beleid van het MCL.
De Cliëntenraad bestaat uit de volgende leden:
Andrea Olivier (voorzitter) houdt zich bezig met ontwikkelingen zorg in Friesland, digitalisering en communicatie:
‘‘Gezondheidszorg raakt ons allemaal, iedereen kan patiënt zijn of de zorg voor naasten van dichtbij ervaren. Iedere patiënt wil graag dat de zorg goed geregeld is, zonder zich daarover zorgen te maken. Via de cliëntenraad draag ik bij aan de toegankelijkheid en kwaliteit van ons zorgsysteem om de best mogelijke zorg te bieden voor alle generaties, zowel nu als in de toekomst.’’
Hans Gijsen houdt zich bezig met financiën, ontwikkelingen zorg in Friesland en bouw en huisvesting:
‘‘Als lid van de cliëntenraad wil ik een bijdrage leveren aan een ziekenhuis dat goede topklinische en algemene zorg verleent waarbij de patiënt centraal staat en wordt gehoord.’’
Herman Eldering houdt zich bezig met preventie, mijnMCL en facilitaire zaken:
‘‘Sûn en goed it sikehûs wer út en goed en sûn bliuwe, twa wichtige taken foar it MCL.’’
Piet van Kammen houdt zich bezig met financiën en patiëntparticipatie:
‘‘Als cliëntenraadslid wil ik mij inzetten voor de beste patiëntenzorg in het MCL.’’
Dirk Oosterhaven houdt zich bezig patiëntparticipatie en digitalisering:
‘‘Het zijn interessante tijden in de zorg, met een belangrijke rol voor de patiënt en dus ook voor de cliëntenraad als belangenbehartiger.’’
Petra de Rijke houdt zich bezig met kwaliteit en veiligheid en mijnMCL:
‘‘Uitgangspunt van goede zorg is het belang van de patiënten. De cliëntenraad vertegenwoordigt dat belang en geeft er een stem aan. Dát is voor mij de motivatie om lid te zijn van de CR van het MCL.’’
Tsjoltsje Roelevink ondersteunt de cliëntenraad
Nieuwe leden kunnen zijn voorgedragen door bijvoorbeeld patiëntenverenigingen of hebben gereageerd op een daarvoor geplaatste advertentie. In alle gevallen vinden er sollicitatiegesprekken plaats. Tijdens deze gesprekken worden de mogelijke kandidaten uitgebreid door zittende leden voorgelicht over het werk van de Cliëntenraad. Vervolgens wordt bekeken of het plaats nemen in de raad voor de betreffende persoon zinvol en verstandig is.