Spring naar inhoud

Klachtenonderzoekscommissie

Als bemiddeling via de ombudsfunctionaris niet is gelukt of als dit voor u niet voldoende is, dan heeft u de mogelijkheid om een formele klacht in te dienen bij de klachtenonderzoekscommissie van het MCL.

Samenstelling klachtenonderzoekscommissie

De klachtenonderzoekscommissie bestaat uit 7 leden, waaronder een onafhankelijke voorzitter en plaatsvervangende voorzitter van buiten het MCL.

Schriftelijk indienen

De klachtenonderzoekscommissie neemt alleen schriftelijke klachten in behandeling. Als u uw klachten ter behandeling wilt voorleggen aan de klachtenondezoekscommissie, richt uw brief dan aan:

Klachtenonderzoekscommissie MCL
Postbus 888
8901 BR Leeuwarden

Wilt u hulp bij het schrijven van de brief? Vraag de ombudsfunctionaris, zij kan u adviseren.

De procedure

Na binnenkomst van uw klacht bij het secretariaat van de klachtenonderzoekscommissie krijgt u een bevestiging van de ontvangst. Hierin staat ook meer informatie over de procedure en over de samenstelling van de commissie. Als de klacht niet duidelijk genoeg is, kan de commissie u om meer informatie vragen.

Het secretariaat stuurt een kopie van uw klacht naar de persoon of personen over wie uw klacht gaat en vraagt of zij zo snel mogelijk schriftelijk willen reageren op de klacht.

U krijgt die reactie doorgestuurd. Ook krijgt u een uitnodiging van de commissie voor het bespreken van de klacht en de reactie(s) van de degene(n) over wie is geklaagd. Dit is de zogeheten 'hoorzitting'. In de uitnodigingsbrief staat met welke drie leden van de klachtenonderzoekscommissie u het gesprek heeft. Daartoe behoort in ieder geval de onafhankelijke voorzitter of diens plaatsvervanger. Het gesprek heeft het karakter van een zitting: ook degene(n) over wie de klacht gaat is/zijn daarbij aanwezig en wordt/worden gehoord. Soms kan in de zitting overeenstemming over de klacht worden bereikt en hoeft die niet verder te worden behandeld, maar dat is aan u als klager.

Zo snel mogelijk na de hoorzitting stelt de klachtenonderzoekscommissie een advies over de klacht op en stuurt dat aan de directie van het MCL. U krijgt een kopie van dat advies, evenals degene(n) over wie uw klacht gaat. Vervolgens oordeelt de directie, op basis van het gegeven advies, over de gegrondheid van de klacht. Ook dat oordeel krijgt u, evenals degene(n) over wie geklaagd is, toegestuurd.

De klachtenonderzoekscommissie probeert uw klacht binnen zes weken af te handelen.