Spring naar inhoud

Ombudsfunctionaris

Wilt of kunt u uw opmerking of klacht niet met de betrokkene(n) bespreken? Dan kunt u contact opnemen met de ombudsfunctionaris. De ombudsfunctionaris kan u informatie en advies geven over de mogelijkheden om tot een oplossing te komen.

Bemiddeling

Wilt u graag een reactie van de betrokkene(n) op uw klacht? Of wilt u een gesprek? Vraag dit aan de ombudsfunctionaris. De ombudsfunctionaris kan een gesprek tussen u en de betrokkene(n) regelen. Hij/zij kan bij dit gesprek aanwezig zijn als u dat wilt. Hij/zij zit er dan bij als onpartijdig gespreksleider. Hij/zij maakt geen verslag van dit gesprek. Wilt u liever geen gesprek? Dan kan de ombudsfunctionaris uw klacht doorgeven aan de betrokkene(n). Zij vraagt dan om een reactie en geeft daarna de resultaten aan u door.

Bereikbaarheid

U kunt op verschillende manieren in contact komen met de ombudsfunctionaris:

Persoonlijk:
U kunt langskomen bij de ombudsfunctionaris, het kantoor is bij route 78. Als u via de hoofdingang het MCL binnenkomt, loopt u door de winkelstraat. Aan het einde gaat u de houten trap op. Bovenaan de trap, meteen links is het kantoor van de ombudsfunctionaris. Als u gebruik wilt maken van de lift, gaat u aan het einde van de winkelstraat naar rechts. Aan de rechterkant is een liftenblok. U gaat naar de eerste etage, als u uit de lift komt gaat u naar links. U loopt dan recht op het kantoor van de ombudsfunctionaris af.

Telefonisch:
U kunt de ombudsfunctionaris bereiken op telefoonnummer (058) 286 7031. Wanneer de telefoon op dat moment niet kan worden beantwoord, spreek dan een bericht in op de voicemail. De ombudsfunctionaris belt u dan zo spoedig mogelijk terug.

Website:
Op de website van het MCL kunt u een klachtenformulier invullen. Met dit klachtenformulier maakt u uw klacht over het MCL kenbaar aan de ombudsfunctionaris van het MCL. Anonieme klachten kunnen we niet behandelen. De ombudsfunctionaris zal binnenkort contact met u opnemen over uw klacht. U kunt ook het klachtenformulier uitprinten en opsturen. Dat kan met dit formulier.

Heeft u een vraag over de kosten van behandeling en/of uw factuur (bijv. DBC-toelichting, betalingsvoorwaarden, verzekeringsproblematiek, etc.)? Neem dan contact op met het Informatiepunt zorgkosten.

Schriftelijk:
U kunt uw klacht via een brief doorgeven. Stuur uw brief naar:

Ombudsfunctionaris MCL
Medisch Centrum Leeuwarden
Postbus 888
8901 BR Leeuwarden

Bloedprikken Certe
Het Klinisch Chemisch Laboratorium (Certe KCL) voert laboratoriumonderzoek uit op verzoek van uw arts. Certe is geen onderdeel van het MCL. Klachten over het priklab en/of bloedprikken kunt u ook melden via de ombudsfunctionaris.

Let op: als u een klacht indient, geeft u toestemming dat de ombudsfunctionaris of de klachtenonderzoekscommisie in uw dossier mogen kijken. Wilt u dit niet? Vermeld dit dan duidelijk wanneer u uw klacht indient.

Hoe lang duurt het?

De ombudsfunctionaris streeft ernaar om binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw klacht contact met u op te nemen. Ter informatie: wanneer de ombudsfunctionaris u belt, krijgt u een anoniem nummer te zien op uw telefoonscherm.  Is de bemiddeling via de ombudsfunctionaris niet gelukt of is dit voor u niet voldoende? Dan heeft u de mogelijkheid om een formele klacht in te dienen bij de klachtenonderzoekscommissie van het MCL.