Spring naar inhoud

Uw mening telt!

We horen graag uw mening over wat u goed vindt aan onze zorg en wat er beter kan.

Patiëntenpanel

De mammapoli van het Oncologisch Centrum Leeuwarden heeft een patiëntenpanel gehouden. In dit panel hebben patiënten gesproken over hun ervaringen op de mammapoli. Wat gaat er goed (top) en wat zou anders kunnen (tip)?

Wat gaat goed?

  • De 28-uurs diagnostiek.
  • Het nagesprek met de verpleegkundige voor vragen en meer uitleg.
  • De aandacht voor emoties van patiënt en familie.
  • Behandelopties worden besproken en wensen van patiënten worden gehoord.
  • Kaartjes met belangrijke telefoonnummers.
  • Spreekuren lopen op tijd, meeste onderzoeken in één keer.

Wat kan anders?

  • Bij verwijzing uit een ander ziekenhuis eerst een gesprek met de chirurg waarin de operatie uitgelegd wordt en de voor- en nadelen worden besproken.
  • Een vast aanspreekpunt/casemanager voor meer begeleiding tijdens het traject. Aandacht voor de periode tussen de onderzoeken. Geen wisseling chirurgen tijdens de behandeling.
  • Bereikbaarheid van de mammapoli na 14.00 uur.
  • Meer kennis over de onderzoeken op de poli (nuchterbeleid, route).
  • Aandacht voor verwachtingen als tumor toch groter blijkt of chemo nodig blijkt. Uitleg over wat de controlebezoeken inhouden.
  • Als de planning wijzigt de patiënt ook bellen, niet alleen in mijnMCL. Aandacht voor wachttijden tussen onderzoeken en behandeling.

Aan het eind van de bijeenkomst werden cijfers en de belangrijkste verbeterpunten gegeven.

  • 9- afspraken verzetten op korte termijn, geen vast aanspreekpunt.
  • 9- meer hoorbaarheid aan oncologische revalidatie geven
  • 7- verkorte wachttijd, operatie bespreking tevoren.
  • 8- verbetering in casemanagement
  • 9- verschillende chirurgen

Deze tips en tops zijn voor ons belangrijk. Ze zijn besproken met de medewerkers van de mammapoli. We zijn blij met de complimenten die we hebben gekregen. Gezamenlijk hebben we verbeterpunten opgesteld waar we de komende tijd aan kunnen werken. We kunnen helaas niet alle punten (direct) oppakken, maar we gaan aan de slag.

Vragenlijsten

Patiënten die onder behandeling zijn van het Oncologisch Centrum Leeuwarden (OCL) hebben een vragenlijst ontvangen over hun ervaringen met de zorg. Welke indruk hebben zij van de zorgverleners, hoe ervaren zij de planning van de behandeling en het verblijf op de dagbehandeling en/of de verpleegafdeling?

In totaal zijn er 200 vragenlijsten verstuurd waarvan er 115 ingevuld zijn teruggestuurd, dit is meer dan de helft van de vragenlijsten.

Uitkomsten

  • De meeste patiënten zijn tevreden over de behandeling. Zorgverleners hebben over het algemeen voldoende tijd. Er wordt veel aandacht besteed aan de lichamelijke kant van de ziekte. Emoties en de sociale omgeving worden minder vaak besproken.
  • Veel patiënten (4 van de 5) maken gebruik van MijnMCL en zijn tevreden over de informatie die ze daar in kunnen vinden.
  • Informatie over de ziekte en behandeling wordt op een begrijpelijke manier uitgelegd. De voor en nadelen van de behandeling worden besproken. Patiënten ervaren ook dat hun wensen worden meegenomen in de keuze voor de behandeling.
  • Over de planning van de afspraken zijn patiënten tevreden. De wachttijd voor het bloedprikken is kort. Bijna alle patiënten laten het liefst bloed prikken op de polikliniek van het OCL.
  • Op de vraag of de patiënt contact met lotgenoten tijdens de opname prettig vindt, zegt driekwart dit niet nodig te vinden. Gesprekken ontstaan tijdens de behandeling spontaan en dat is prima. De rest van de patiënten zou wel graag contact hebben met lotgenoten.
  • Het verblijf op de kamer tijdens de behandeling wordt als goed ervaren. De helft van de patiënten krijgt het liefst de behandeling op een comfortabele behandelstoel. De andere helft heeft het liefst een bed.
  • Een derde van de patiënten heeft geen voorkeur voor een kamer. Een kwart zou het liefst een eenpersoonskamer hebben, een op de tien een tweepersoonskamer en de rest heeft het liefst een meerpersoonskamer.
  • Partners en naasten worden betrokken bij de gesprekken met de arts. Tijdens het verblijf op de afdeling worden zij minder betrokken.

Tips

In de vragenlijsten geven patiënten ook tips voor verbeteringen. Deze tips kunnen we niet allemaal (meteen) oplossen. We hebben er daarom een aantal uitgekozen waarmee we eerst aan de slag gaan;

  • MijnMCL
    • In het bericht voor het inloggen zeggen dat het een vragenlijst is.
    • Keuzes maken in welke vragenlijsten op welk moment en hoe vaak naar patiënten gestuurd worden.
  • Afspraken
    • Als iemand Mijn MCL heeft, dan afspraken alleen digitaal versturen.
    • Duidelijkheid over welke afspraken én digitaal én per post komen en welke niet.
    • De wensen van patiënten over de planning van de afspraken goed noteren.
  • Contact met de arts
    • Voor uitslagen meer gebruik maken van videobellen: dit afspreken met patiënt (voorkeur aan laten geven).
    • Mogelijkheid van kinderen inbellen tijdens een afspraak.
  • Verblijf op de afdeling
    • Nekkussens aanschaffen voor afdeling Y.
    • Diëtiste meer betrekken (mogelijk andere disciplines, fysiotherapeut), voedingsadviezen en evt. meer warme dingen kunnen aanbieden, zoals pap o.i.d.
    • Duurzaam omgaan met licht.

Verhuizing

In de toekomst gaat het OCL verhuizen naar een nieuwe plek binnen het MCL. In de vragenlijst hebben patiënten tips gegeven voor de verhuizing. Wanneer het zover is gebruiken we deze tips en vragen we patiënten opnieuw om mee te denken.

Tip en Top kaarten

Op de polikliniek, de dagbehandeling of de verpleegafdelingen van het OCL vindt u Tip en Top kaarten. Een ingevulde kaart kunt u in één van de tip-en-top boxen achterlaten. Uw complimenten en tips worden besproken met de artsen, leidinggevenden en medewerkers van het OCL. Sommige tips kunnen we direct realiseren. Soms zijn hiervoor echter investeringen nodig en kunnen we ze niet (direct) oplossen. Hieronder kunt u de resultaten lezen.