Poliklinische Apotheek Leeuwarden: Meer mogelijk dan men denkt
Jitske Hegge en Lotte van ’t Hoff
We zijn de brug tussen het ziekenhuis en de thuisapotheek.
In de centrale hal van het MCL zit de Poliklinische Apotheek Leeuwarden (PAL). Hier staan apothekersassistenten en apothekers dag en nacht klaar om patiënten van hun medicatie te voorzien. Directrice van de PAL Jitske Hegge en apotheker Lotte van ’t Hoff vertellen meer over de onmisbare rol die de PAL vervult.
PAL
De PAL heeft een regiofunctie als poliklinische apotheek. Patiënten kunnen hier 24/7 terecht; op werkdagen, maar ook in het weekend en ’s nachts via de dokterswacht en spoedeisende hulp. De PAL verstrekt medicatie voor patiënten die van de polikliniek komen, die hun ontslag uit het ziekenhuis hebben gekregen of die thuis geneesmiddelen nodig hebben die worden voorgeschreven door een medisch specialist van het MCL. Daarnaast zit bij het Oncologisch Centrum Leeuwarden (OCL) een dependance van de PAL. Hier kunnen oncologiepatiënten hun medicatie verkrijgen.
Brug
De PAL zorgt voor een goede overdracht tussen het MCL en de openbare apotheek. Jitske vertelt: “Voor beide partijen behartig je belangen en zorg je dat de samenwerking voorop staat.” Om de overdracht zo nauwkeurig mogelijk te houden, vraagt de PAL of de patiënt akkoord gaat met het beschikbaar stellen van diens gegevens in het Landelijk Schakel Punt (LSP). Deze gegevens staan niet lokaal opgeslagen en kunnen alleen worden opgevraagd en overgedragen via het LSP. Dit betekent dat de patiënt de toestemming altijd kan herroepen. Dankzij het LSP kunnen we in heel Nederland veilig en vlot medicatie verstrekken. “We zijn de brug tussen het ziekenhuis en de thuisapotheek. Het is onze taak om goed naar de openbare apotheek te communiceren over wat er na een bezoek aan het MCL aan medicatie wijzigt. Zo voorkomen we dat patiënten dubbele medicatie gaan gebruiken of medicatie die gestopt moet worden door gaan gebruiken”, voegt Lotte hieraan toe.
Een stap verder
De PAL gaat - dag en nacht - net een stukje verder dan de openbare apotheek. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om minder vaak voorkomende ziektebeelden. Vaak is het zo dat de PAL hier meer ervaring mee heeft, omdat de PAL ziekenhuis-specialistisch is en vaker met specifieke gevallen te maken krijgt. Ook wordt de PAL sneller benaderd voor medicijnen die moeilijk leverbaar, of juist specialistisch en daardoor niet standaard verkrijgbaar zijn. Volgens Jitske is het een puzzel wanneer een belangrijk medicijn niet leverbaar is. De PAL kijkt dan in binnen- en buitenland om te achterhalen waar het medicijn wel ingekocht kan worden. De reikwijdte van de PAL is heel groot en samen met een netwerk van artsen en apothekers uit ander ziekenhuizen kunnen ze veel oplossen. Het werk bij de PAL is onder andere hierdoor heel afwisselend “Als je hier ’s ochtends komt weet je nooit hoe de dag zal lopen” licht Jitske toe.
Samen goede zorg
De PAL verstrekt veel intraveneuze antibiotica (antibiotica die via een infuus wordt toegediend) aan patiënten die gezond genoeg zijn om naar huis te gaan om verder te herstellen, maar de antibiotica nog wel intraveneus moeten krijgen. Artsen weten de PAL hier steeds beter voor te vinden. Het thuis toedienen van antibiotica draagt bij aan het herstel en kwaliteit van leven van de patiënt en brengt minder kosten met zich mee. Ook zorgt dit ervoor dat bedden in het MCL sneller vrijkomen voor nieuwe patiënten. De PAL regelt in samenwerking met het transferpunt dat de thuiszorg het infuus komt aansluiten. Jitske concludeert: “Er is veel meer mogelijk dan men denkt.”
Meer lezen van MCL vertelt?
Bekijk meer verhalen over afdelingen, mensen, zorg, keuzes, meedoen en geluk op deze pagina.