Analoge hulp bij digitaliseren - Ken jij de mensen van het digiplein al?
Dempsey, Gerrit Jan en Winfried
Je haalt veel waardering uit deze functie wanneer je iemand goed hebt kunnen helpen
Een jaar geleden is het digiplein opgericht om patiënten en medewerkers te ondersteunen bij de toenemende digitalisering. Vrijwilligers en medewerkers van de ICT-servicedesk staan klaar om alles zorgvuldig uit te leggen.
Tevreden verder
Het Medisch Centrum Leeuwarden werkt met verschillende digitale systemen. Denk hierbij aan mijnMCL, persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO) en Indiveo. Via deze systemen kunnen zorgmedewerkers en patiënten snel en veilig informatie uitwisselen. Er zijn veel voordelen aan verbonden. De digitale omgevingen zijn relatief nieuw. Het komt met enige regelmaat voor dat mensen het werken met de systemen nog niet helemaal onder de knie hebben; het digiplein staat dan voor je klaar.
Onbetaalbaar werk
Het komt regelmatig voor dat patiënten die minder digitaal vaardig zijn problemen hebben met inloggen. Wanneer gekozen is voor inloggen via DigiD kan het digiplein hier beperkt mee helpen. Er wordt dan verwezen naar de site en helpdesk van DigiD. Er is een alternatieve inlogmethode, hierbij kan het digiplein wel tot de eindstreep helpen. Het account wordt gecontroleerd via een 06-nummer, waarna kan worden ingelogd met een beveiligingscode. Voordat het digiplein je helpt, wordt jouw identiteit gecontroleerd op basis van de laatste vier cijfers van het BSN en jouw geboortedatum. Hiermee voorkomen we het schenden van privacy en het verlenen van toegang aan mensen met verkeerde intenties.
“Mensen stellen regelmatig de vraag “hoeveel ben ik je verschuldigd?". Mede daaruit blijkt dat ze je dankbaar zijn. Onze service kost niets!”
Computerdokter
Vrijwilliger Winfried vertelt over een dame die het niet voor elkaar kreeg om in te loggen op mijnMCL. Toen hij haar hielp, bleek dat ze haar eenmalige beveiligingscode voor permanent wachtwoord aanzag. Na uitleg begreep ze dat dit een unieke code is waarmee je maar één keer kunt inloggen.
“Als ICT’er kom je in contact met medewerkers en patiënten. Het sociale aspect komt bij het digiplein veel meer naar voren. Ondanks dat je niet medisch geschoold bent, kun je deze patiënten helpen. Dat is iets moois.”
Wekelijks helpen de medewerkers en vrijwilligers van het digiplein gemiddeld zo’n 40 medewerkers en patiënten tijdens een persoonlijk bezoek. In totaal heeft het digiplein sinds de opening vorig jaar al meer dan 2500 bezoekers geholpen.
Meer weten? Lees meer via deze link of loop langs bij het digiplein in de winkelstraat!