Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Vier mogelijkheden:

1. Op de begindatum van de DBC/DOT was u niet verzekerd. Dit betekent dat de gemaakte kosten voor uw eigen rekening zijn.

2. Mogelijk zijn uw verzekeringsgegevens niet (goed) bij ons bekend, met als gevolg dat wij de betreffende declaratie niet bij uw zorgverzekeraar hebben kunnen indienen.

3. Uw zorgvraag en behandeling vallen onder een zogenaamde 'Rode DBC/DOT'. De vergoeding van deze zorg valt niet onder de dekking van uw basisverzekering. Indien u een aanvullende verzekering heeft afgesloten en de betreffende zorg hieronder valt, kunt u de factuur doorsturen naar uw zorgverzekeraar. Mocht u vragen hebben over vergoeding van zorg die niet onder de dekking van de basisverzekering valt, dan verzoeken wij u om hiervoor contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. Dit geldt ook voor de behandelingen bij onder andere de fysiotherapeut, kaakchirurgie en bijzondere tandheelkunde.

4. Op de startdatum van uw DBC/DOT hebben wij geen contract met uw zorgverzekeraar.

Als een telefonisch consult(afspraak), videoconsult of contact via mijnMCL, een spreekuurbezoek in het ziekenhuis vervangt, declareren wij dit bij u of uw zorgverzekeraar. Dit kan dus gevolgen hebben voor uw eigen risico. Meer weten hierover? Kijk dan op www.mcl.nl/kosten. U kunt ook informeren bij uw zorgverzekeraar of het Informatiepunt Zorgkosten van het MCL.

Voor de meeste DBC/DOT's zijn door de overheid tarieven vastgesteld. Deze bedragen zijn hoger dan u gewend bent, omdat met deze nieuwe systematiek alles na afloop op één nota komt te staan. In het verleden betaalde u na ieder onderzoek een gedeelte van de kosten en daardoor leken de kosten veel lager.

Door de invoering van de DBC/DOT-systematiek worden niet langer alle consulten en onderzoeken afzonderlijk in rekening gebracht. De medisch specialist stelt een diagnose en opent per patiënt een DBC-zorgproduct. Na openen blijft het DBC-zorgproduct maximaal 120 dagen open, in sommige gevallen sluit de DBC eerder. Is na 120 dagen de behandeling nog niet afgelopen, dan opent het ziekenhuis aansluitend een DBC-vervolgtraject. Voor het registreren van DBC-zorgproducten geldt landelijke wet- en regelgeving. Hierin is onder andere bepaald op welk moment een DBC geopend en gesloten dient te worden. Pas nadat het DBC-zorgtraject gesloten is, kan de nota vanuit het ziekenhuis verstuurd worden naar de zorgverzekeraar. Het ziekenhuis kan pas een nota versturen aan de zorgverzekeraar wanneer de jaarlijkse onderhandelingen over o.a. tarieven voor de zorgverlening zijn afgerond.  Wanneer het ziekenhuis een nota verstuurd hangt dus af van het moment waarop het DBC-zorgtraject afgesloten is en hangt af van het moment waarop het ziekenhuis en uw zorgverzekeraar een overeenkomst met elkaar hebben gesloten.

Twee mogelijkheden:

1. Mogelijk dat u voorafgaand aan uw eerste consult al in het ziekenhuis bent geweest voor bijvoorbeeld bloedonderzoek of het laten maken van een foto. Dit is dan de datum waarop uw zorgvraag begonnen is en de begindatum van uw DBC/DOT.

2. Wanneer het om een vervolg-DBC/DOT gaat, dient deze aan te sluiten aan de voorgaande (reguliere) DBC/DOT. Wanneer de reguliere DBC/DOT gesloten en gedeclareerd is na een periode van 365 dagen dan sluit de vervolg-DBC/DOT hier automatisch op aan. Het is dan goed mogelijk dat de begindatum niet overeenkomt met een datum waarop u een bezoek aan het ziekenhuis heeft gebracht.

Dit is de declaratiecode voor de DBC/DOT. Op basis hiervan weten de verzekeringsmaatschappijen wat zij moeten vergoeden.

Dit is een vastgestelde toelichting voor uw verzekeraar. Uit privacy-overwegingen zullen echter niet alle codes doorgegeven worden aan uw verzekeraar. Door de overheid is vastgesteld dat bepaalde patiëntgevoelige informatie' vervangen dient te worden door nullen. Het is dus niet mogelijk dat iedereen inzicht krijgt in uw medisch dossier.

DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie. Dit is een nieuwe financieringssystematiek die per 1 januari 2005 door het ministerie van Volksgezondheid is ingevoerd. Het komt neer op een vastgestelde gemiddelde prijs voor vaste diagnose en behandelingsvormen. Per 1 januari 2012 werken we met een DOT, dit staat voor "DBC op weg naar transparantie". De systematiek van DOT is gelijk aan die van een DBC.

Het kostentarief staat voor de kosten die gemaakt zijn voor onderzoeken, verpleging en bijvoorbeeld röntgenfoto's. Maar ook de indirectie kosten van het ziekenhuis zijn hierin verrekend. Zoals kosten van opleiding, onderzoek en spoedeisende hulp.

De 'C' staat voor credit. Het gaat hier dan om een creditbedrag. Wanneer blijkt dat de registratie van uw DBC/DOT niet juist of niet volledig is geweest, dan vindt er een correctie plaats in de DBC. Deze correctie leidt tot een correctiefactuur en eventueel tot een nieuwe factuur. Mocht u hierover nog vragen hebben dan kunt u hiervoor contact opnemen met onze debiteurenadministratie (bereikbaar via telefoonnummer 058 - 286 7225).

De DBC/DOT is vastgesteld op een gemiddelde behandeling van alle patiënten. De honorariumtijden van de verschillende specialisten (ondersteuners) zijn landelijk bepaald. Bij de ene patiënt zal de genoemde specialist wel bij de behandeling aanwezig zijn geweest en bij een andere patiënt is het niet nodig geweest.

Op de nota staat 'POLIKLINIEK-DAGOPNAME'. Dit is een vaste omschrijving en betekent poliklinisch en/of dagopname.

Nee. Van ons ziekenhuis krijgt u alleen een nota voor de verrichtingen (bijv. eerste consult en onderzoek) die hier hebben plaatsgevonden. De DBC/DOT zal hier vervolgens gesloten worden. In het ziekenhuis waar u de behandeling wilt ondergaan zullen ze voor u een nieuwe DBC openen.

Alle kosten naar aanleiding van behandeling in ons ziekenhuis, dienen door u zelf betaald te worden. Overigens ben u in Nederland verplicht om een verzekering voor ziektekosten af te sluiten. Omdat u onverzekerd bent riskeert u een boete die door de overheid kan worden opgelegd.

De begindatum van een DBC/DOT is bepalend. Dit betekent dat de zorgverzekeraar waar u op het moment dat uw zorgvraag is gestart en de DBC/DOT is geopend, de betreffende kosten dient te vergoeden.

De begindatum van een DBC/DOT is bepalend. Indien u op dat moment niet verzekerd was maar gedurende uw behandeling een zorgverzekering heeft afgesloten, dient u de kosten van de betreffende DBC/DOT zelf te betalen. Dit heeft als reden dat verzekeraars willen voorkomen dat u pas een zorgverzekering afsluit en premie gaat betalen op het moment dat u gebruik wilt maken van een ziektekostenverzekering. In Nederland bent u ook verplicht om een verzekering voor ziektekosten af te sluiten.

B-segment DBC/DOT's zijn vrij onderhandelbare DBC/DOT's. Ieder ziekenhuis mag hiervoor een eigen tarief berekenen. Wanneer u voor een behandeling in het B-segment komt, dient u eerst contact op te nemen met uw ziektekostenverzekeraar of zij die behandeling wel vergoeden wanneer u het in ons ziekenhuis laat uitvoeren.

De tarieven die in de Nederlandse gezondheidszorg berekend worden, zijn vastgesteld door de Nederlandse overheid. Over het algemeen heeft ieder land een andere manier voor het financieren van medische voorzieningen en - behandelingen. Als u een geldige European Health Insurance Card (EHIC) heeft, kunt u een kopie hiervan inleveren bij de inschrijfbalie of Spoedeisende hulp. Heeft u uw EHIC niet bij u, dan kunt u achteraf een kopie opsturen aan de debiteurenadministratie. Wij kunnen dan de betaling van uw nota rechtstreeks met uw verzekering regelen.

U blijft te allen tijde verantwoordelijk voor volledige vergoeding van de kosten naar aanleiding van de behandeling die u heeft ondergaan. Wanneer uw zorgverzekeraar de kosten niet (volledig) vergoedt, dient u de kosten zelf te betalen. Mogelijk dat onze Debiteurenadministratie nog tips voor u heeft, neemt u hiervoor contact op.