Spring naar inhoud

Tijdens de opname

Melden

U meldt zich op de afgesproken tijd bij de informatiebalie bij de hoofdingang. De gastvrouw/-heer van de Unie van Vrijwilligers (UVV) brengt u naar de afdeling waar u wordt opgenomen. Natuurlijk kunt u hierbij een familielid of bekende meenemen. Wanneer er bloedonderzoek nodig is, gaat u eerst naar het laboratorium. In sommige gevallen hoeft u zich niet eerst te melden. Dit is dan met u besproken. U kunt dan zelf rechtstreeks naar de betreffende afdeling gaan.

Op de verpleegafdeling

Een verpleegkundige ontvangt u op de verpleegafdeling en heeft een opnamegesprek met u. Het kan zijn dat u dit gesprek al eerder heeft gehad. U zult tijdens de opname merken dat er geregeld naar uw gegevens wordt gevraagd of dat u regelmatig (dezelfde) vragen moet beantwoorden. Dit zal voornamelijk plaatsvinden bij toediening van medicatie, onderzoeken als bloedafnames, röntgenonderzoek en operaties. Dit doen wij om met u vast te stellen, dat de juiste (be-)handeling bij u uitgevoerd wordt.

Eén-, twee- of vierpersoonskamer

Bij de keuze van een kamer houden wij rekening met de aard van uw ziekte en uw omstandigheden en wensen. Omdat ernstig zieke mensen altijd voorgaan, kan het voorkomen dat u geen één- of tweepersoonskamer krijgt toegewezen, maar een vierpersoonskamer. Dit kan ook gebeuren wanneer u hiervoor wél verzekerd bent via een aanvullende verzekering. We vragen hiervoor uw begrip.

Gemengd verplegen

Wij hebben geen aparte kamers voor mannen en vrouwen. Dit om de wachttijd voor opname zo kort mogelijk te houden. Heeft u hier bezwaar tegen? Meld dit dan vóór de opname aan de afdeling opname of aan de spreekuurassistente van uw specialist.

Informatie of gegevens doorgeven aan derden

Het ziekenhuis levert alleen gegevens aan andere personen of instanties als dat van belang is voor een goede zorgverlening. Bijvoorbeeld berichten aan uw huisarts of een andere behandelend specialist. Het MCL levert verder anonieme gegevens om statistieken bij te houden, voor wetenschappelijk onderzoek of kwaliteitsonderzoek. In het opnamegesprek met de verpleegkundige geeft aan, aan wie bepaalde informatie mag worden gegeven.

Contactpersoon

Bij het opnamegesprek wordt met de verpleegkundige afgesproken dat er één familielid, vriend of kennis optreedt als contactpersoon. Deze contactpersoon onderhoudt de contacten met de artsen en de verpleegkundigen. Het is ook prettig als de contactpersoon regelt wie er op welke tijden op bezoek komt. Let op: als het MCL contact probeert op te nemen met de contactpersoon, krijgt deze een algemeen nummer te zien.

Behandelingsbeperkingen

In het MCL geldt als standaardbeleid, net als daarbuiten, dat er in principe geen behandelingsbeperkingen zijn, bijvoorbeeld ten aanzien van reanimeren. Dit geldt tenzij u dit zelf anders wenst of de arts bepaalde behandelingen niet zinvol vindt. Uw arts zal deze uitzondering dan altijd met u en uw naasten bespreken. In uw dossier wordt dan vastgelegd of er voor u behandelingsbeperkingen zijn en zo ja, welke. Zo kan iedereen die bij uw zorg betrokken is lezen welke afspraken er gemaakt zijn. De afspraken hebben een code, die op uw polsbandje staat:

  • Code A = geen behandelingsbeperkingen
  • Code B = behandelingsbeperkingen
  • Code C = geen behandeling meer

De afspraken blijven niet voor altijd geldig. Verandert uw lichamelijke toestand of veranderen uw wensen of die van uw familie, dan maakt de arts nieuwe afspraken met u. Lees meer over behandelbeperkingen in de folder hierover.

Hoofdbehandelaar

Tijdens uw opname is er één medisch specialist verantwoordelijk voor uw diagnose, behandeling en voortgang van uw zorg: dit is uw hoofdbehandelaar. De hoofdbehandelaar kan de dagelijkse zorg voor u overdragen aan een andere arts (bijvoorbeeld een zaalarts). Bij deze arts kunt u terecht met uw medische vragen, zoals over uw behandeling, medicijngebruik, operatie en leefregels. De hoofdbehandelaar blijft echter altijd betrokken en verantwoordelijk voor uw zorg en behandeling. Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis heeft u het meest contact met de verpleegkundigen. U kunt bij hen terecht met alle vragen over de verzorging en de gang van zaken op de afdeling.

Medicijnen

Tijdens de opnamedag krijgt u uw eigen medicijnen. Bij een korte opname gebruikt u tijdens de hele opname uw eigen medicijnen. Bij een langer verblijf gebruikt u na de eerste dag medicijnen van het ziekenhuis.

Pijn

De verpleegkundige vraagt minimaal drie keer per dag hoe het met de pijn is en vraagt hierbij naar de pijnscore zodat pijnmedicatie “op maat” gegeven kan worden. Het is belangrijk dat u tussendoor ook zelf aangeeft als de pijn voor u niet draaglijk is! Als u het moeilijk vindt om pijn een cijfer te geven dan hebben we op de afdeling een kleine liniaal waarop u kunt aangeven hoeveel pijn u heeft

Goed eten en drinken voor uw herstel

Tijdens uw verblijf komt de kamerassistent zes maal per dag langs met een rollende keuken. Daarop staan diverse kleine gerechten, waar u op dat moment uit kunt kiezen. Heeft u trek? Dan kiest u een gerechtje. Wilt u liever nog even wachten? Geen probleem! U bepaalt zelf wat u eet en wanneer u eet. Bovendien bieden we een ruime keuze aan eiwitrijke voeding. Eiwit is erg belangrijk bij ziekte en herstel. De kamerassistent komt met de rollende keuken bij u langs om 7.30, 10.00, 12,00, 15.30, 17.30 en 20.00 uur.

Familiekamers

Als de omstandigheden het vereisen dat familie in de directe omgeving van een patiënt verblijft, dan kan gebruik worden gemaakt van één van de familiekamers. Deze ‘logeerkamers’ zijn alleen op advies van een verpleegkundige beschikbaar. Gebruik van de familiekamers is kosteloos.