Spring naar inhoud

Identificatieplicht

Het is essentieel dat de juiste zorg aan de juiste patiënt wordt verleend. Patiënten en hun gegevens mogen niet verwisseld worden. Er mag geen twijfel zijn over de identiteit van een patiënt. Zorgverleners zijn daarom wettelijk verplicht om de identiteit van een patiënt vast te stellen en die te blijven controleren. Aan het begin van de behandelrelatie, bij het inschrijven van de patiënt én daarna bij ieder volgend contactmoment.

Legitimatie

Om de identiteit van een patiënt te kunnen vaststellen, is de patiënt verplicht zich te legitimeren met een geldig identificatiebewijs (ID-bewijs). De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus óók voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Hier vindt u meer informatie over de identificatieplicht.

Pasfoto

Identificatie gebeurt ook met een foto in uw medisch dossier. Daarom krijgt u de vraag of er een foto van u mag worden gemaakt.

Burgerservicenummer (BSN)

Wij zijn ook wettelijk verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) vast te leggen in onze administratie. Het BSN is uw persoonlijke identificatienummer dat nodig is bij het uitwisselen van gegevens met andere zorgverleners en het declareren van kosten bij uw zorgverzekeraar.

Veelgestelde vragen

Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij uw tandarts. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen jonger dan 14 jaar.

Wanneer u in het MCL uw identiteitsbewijs niet kan of wil laten zien, dan kunnen wij uw identiteit niet vaststellen. Dit kan zowel medische als financiële gevolgen voor u hebben.

Medische gevolgen:

Er kan sprake zijn van identiteitsverwisseling. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld het toedienen van medicatie, het analyseren van onderzoeksuitslagen en het volgen van het juiste behandelplan.

Financiële gevolgen:

Als wij niet zeker weten wie wij behandeld hebben, kunnen wij ook niet vaststellen bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent. Wij zullen dan mogelijk alle gemaakte kosten bij u in rekening moeten brengen en u bent dan zelf verantwoordelijk voor het betalen van uw zorgkosten. Deze kosten kunnen aanzienlijk zijn.

Praktische gevolgen:

Als we uw identiteit niet hebben kunnen vaststellen, kunnen we u ook geen volledige toegang geven tot mijnMCL, het digitale patiëntenportaal van het MCL.

  • Een paspoort,
  • Een Nederlandse identiteitskaart,
  • Een rijbewijs,
  • ID-kaart of paspoort uit een EER-land
  • Nederlandse vreemdelingendocument

Ja. Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg géén leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte.

Dit kan bij de Servicebalie vooraan in het MCL. Als u nieuw bent in het MCL, kan u zich hier als patiënt laten inschrijven en uw identiteitsbewijs daar laten zien.

Als u al een bekende patiënt bent in het MCL, kan u uw identiteitsbewijs ook laten zien op de afdeling waar u een afspraak heeft. De poliassistente helpt u graag verder.

In het MCL controleren we aan de hand van uw identiteitsbewijs of u degene bent die bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort. We leggen vast met wat voor soort identiteitsbewijs u zich heeft gelegitimeerd en wat het documentnummer is van het identiteitsbewijs.

Als we een kopie van uw legitimatiebewijs willen maken, vragen we hiervoor altijd uw toestemming en leggen we uit waarom we een kopie nodig hebben.

Op het moment dat we de kopie niet langer nodig hebben, zal deze direct vernietigd worden. Wanneer u dan weer in het MCL komt, kan het zijn dat we u opnieuw vragen om een kopie te mogen maken.

Nadat wij uw legitimatiebewijs hebben gecontroleerd, kunnen wij een foto van u maken en deze opnemen in uw dossier. Wanneer u dan op een later moment uw identiteitsbewijs niet bij zich heeft, dan kunnen wij aan de hand van uw foto en het stellen van verschillende controlevragen toch vaststellen wie u bent.

Wilt u niet dat wij een foto opnemen in uw dossier, dan moet u zich bij ieder contact in het MCL opnieuw kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs.

Wanneer u op de Spoedeisende Hulp komt wordt u uiteraard eerst geholpen. Als uw situatie het toelaat, kan bijvoorbeeld een familielid of contactpersoon alsnog uw identiteitsbewijs bij u brengen zodat u zich kunt legitimeren in het MCL. Als dit niet mogelijk is, moet u zich alsnog zelf binnen 14 dagen bij de Servicebalie van het MCL legitimeren.