Spring naar inhoud

Verpleegafdeling klinische geriatrie Leeuwarden

Hoort bij Geriatrie

Bezoektijden

Dagelijks bezoek van 14.30 – 16.30 uur en van 18.30 - 20.00 uur.
Extra bezoektijden in het weekend en op feestdagen van 10.00 – 12.00 uur.

Aantal bezoekers: 2 personen per keer.

Contact

MCL Leeuwarden


Route

  • Vanuit richting Heerenveen / Grou (A32): rijd via knooppunt Werpsterhoek, richting Leeuwarden Oost en volg dan de N31 tot afrit 26 (Leeuwarden Oost). U komt dan via de Drachtsterweg de stad binnen. Alternatieve route: neem op de A32 afrit 17, richting Leeuwarden Zuid. U rijdt via de Overijsselselaan.
  • Vanuit richting Harlingen / Bolsward (A31/N31): volg de Haak om Leeuwarden (N31), neem afrit 25 (Leeuwarden Zuid) of 26 (Leeuwarden Oost).
  • Vanuit richting Drachten / Garyp (Wâldwei, N31): neem afrit 26 (Leeuwarden Oost).

De hoofdingang van het MCL is aan de Henri Dunantweg 2. Het MCL is vanaf alle invalswegen aangegeven op de ANWB-borden. U kunt in Leeuwarden de rondweg volgen. (ANWB-borden naar 'ring' of 'ring zuid'.) Volg de richting H-MCL hoofdingang. Op het terrein van het MCL kunt u parkeren.

Opname op de verpleegafdeling klinische geriatrie

U bent opgenomen, of wordt binnenkort opgenomen op de verpleegafdeling van de klinische geriatrie.

Bij een geplande opname heeft u gesprek waarbij u, uw naaste, de verpleegkundige en uw behandelend arts (geriater of zaalarts) aanwezig zijn. De arts vraagt u onder meer naar uw huidige problemen en uw ziektegeschiedenis. De verpleegkundige vraagt informatie over uw zorgbehoefte, levensgeschiedenis en hoe één en ander in de thuissituatie verliep.

Bij een spoedopname kan het zijn dat de verpleegkundige een afspraak met uw contactpersoon maakt voor een gesprek de volgende dag. U kunt tijdens het gesprek ook vragen stellen. U krijgt een polsbandje om met uw naam en geboortedatum.

Contactpersonen

U kunt 1 of meerdere mensen opgeven als contactpersonen. Deze personen kunnen aan de verpleegkundige informatie vragen over uw situatie. Alle communicatie met ons gaat in eerste instantie via de 1e contactpersoon. Het is de bedoeling dat de deze contactpersoon de andere familie en kennissen informeert over uw situatie.

Heeft u vragen aan de verpleegkundige of geriater? Onze voorkeur gaat ernaar uit dat u deze vóór 07.00 uur of ná 11.00 uur stelt.

Deuren

De deuren van verpleegafdeling G gaan niet automatisch open om te voorkomen dat patiënten die bijvoorbeeld verward zijn of zich niet goed kunnen oriënteren de afdeling verlaten. Bij het verlaten van de afdeling moet u een code intoetsen: 1234# (deze code staat ook boven het paneeltje rechts van de deur).

Uw verdere verblijf

Het behandelplan

De arts en verpleegkundige stellen een behandelplan op. Daarin staat welke medische en verpleegkundige zorg u nodig heeft, uw huidige medicijnlijst en met welke hulpverleners u nog meer te maken heeft tijdens opname.

Artsenvisite

Op de afdeling wordt u behandeld door de arts (geriater). Uw verpleegkundige en de arts overleggen elke dag over uw behandeling. De arts komt zo nodig dagelijks bij u langs. Dit is vaak aan het eind van de ochtend. U kunt dan uw vragen stellen.

Multidisciplinair overleg (MDO)

Eén keer in de week is er multidisciplinair overleg. Dit is een overleg waarbij verschillende hulpverleners aanwezig zijn. In dit overleg bespreken zij het verloop van uw behandeling.

Patiëntoverleg

Als de arts voldoende informatie heeft over wat er met u aan de hand is, uitslagen heeft van onderzoeken of er gekeken moet worden naar ontslag, wordt er met u en uw contactpersoon een gesprek gepland. In dit gesprek wordt de huidige situatie, de mogelijke behandeling besproken en het vervolg besproken.

Huiskamer

De huiskamer is het middelpunt van de afdeling. Overdag bent u zoveel mogelijk in de huiskamer. Hier eet u en drinkt u samen met de andere patiënten. En als dat niet gaat, zoveel mogelijk aan tafel op uw kamer.

Beweeg je beter

Wist u dat bewegen heel belangrijk is voor uw herstel? Dit blijkt uit vele onderzoeken. Daarom willen we iedereen die is opgenomen in het MCL zo snel mogelijk weer in beweging krijgen.

Maar ik ben nu toch ziek?

U bent niet voor niets opgenomen in het MCL. En we snappen dat de ene persoon meer kan dan de andere. Maar alle beetjes helpen! Voor de één is in bed oefeningen doen al een hele mooie prestatie. Of even op de stoel naast bed zitten. Voor de ander is regelmatig wandelen door het ziekenhuis een mooie uitdaging. Meer bewegen gaat dus om maatwerk. Maar, bijna iedereen kan meer bewegen!

Wat kan ik dan doen?

Hieronder staan wat ideeën:

  • Probeer zoveel mogelijk uit bed te gaan.
  • Ga bijvoorbeeld met uw bezoek naar het restaurant, in plaats van op de afdeling te blijven.
  • Loop een paar keer over de afdeling. Uw familie kan u daar misschien bij helpen.
  • Doe wat oefeningen in bed of op de stoel.
  • Ga een paar minuten fietsen op de hometrainer.
  • Maak gebruik van de zitfietsjes in de huiskamer.
  • Eet aan tafel en niet in bed.
  • Trek gewone kleren aan in plaats van uw pyjama. Dan voelt u zich al minder ‘ziek’.
  • Zorg ervoor dat u gewone kleren, goede schoenen en eventueel uw loophulpmiddel bij u heeft in het ziekenhuis.

Overleg met de verpleegkundige of fysiotherapeut wat voor u goed en mogelijk is.

Wat zijn de voordelen van meer bewegen?

  • U herstelt sneller, dus kunt u sneller naar huis.
  • Uw conditie neemt niet of minder af tijdens de opname.
  • U heeft minder kans op longontsteking en trombose.
  • U heeft meer zin in eten, valt dus niet of minder af. Ook dit is goed voor uw herstel.
  • Uw spieren blijven behouden. Dit geeft minder kans op vallen en  u blijft langer zelfredzaam.
  • U voelt zich beter.
  • U heeft minder snel last van duizeligheid.

Ontslag uit het ziekenhuis

Als de onderzoeken en/of behandeling in het ziekenhuis afgerond zijn, wordt er een gesprek met u en uw contactpersoon gepland. Hierin wordt besproken wat de bevindingen van de opname zijn geweest en wat het advies is om de resterende klachten te verminderen/te voorkomen.

Ook wordt besproken hoe het verder moet; of er thuis meer hulp nodig is van bijvoorbeeld de thuiszorg of een dagbesteding. Het kan ook zijn dat er een plek in een zorgcentrum voor u aangevraagd moet worden. Dit kunnen wij met ons transferpunt voor u regelen of aanvragen.

Dag van vertrek

Wat mag u van ons verwachten?

  • Informatie over de opname en uw behandeling.
  • Welke medicijnen u gebruikt.
  • Als u thuiszorg krijgt of naar een zorgcentrum gaat, dan regelen wij de schriftelijke overdracht.
  • Welke afspraken er gemaakt zijn, bijvoorbeeld over polikliniekbezoek.
  • Afspraken over voeding en eventuele extra voedingsmiddelen, zoals Nutridrink.
  • Afspraken over hoe u loopt, of u gebruik maakt van hulpmiddelen zoals een rollator en u krijgt adviezen over bewegen.

Wat verwachten wij van u?

  • Dat familie waar kan het vervoer voor ontslag regelt, gebruikelijk eind van de ochtend (afhankelijk van eventuele zorgmomenten/bestemming van ontslag). Bij medische noodzaak regelen wij (ambulance)vervoer.
  • Dat u zelf of uw contactpersoon zoveel mogelijk de tas inpakt.
  • Als u thuis hulpmiddelen nodig heeft, is uw contactpersoon ervoor verantwoordelijk dat die geregeld worden.

Wilt u er op letten dat u al uw eigendommen weer mee naar huis neemt, ook de hulpmiddelen?

Geriatrie